De 20 mektigste hos Apple - Del 6: Brukergrensesnitt-sjef Alan Dye
Som flere andre i Apple-ledelsen har Alan Dye designer-bakgrunn.
I denne artikkelserien presenterer vi de 20 mektigste personene i Apples ledelse.
Allerede på et tidlig stadium av sine karriere hos Apple ble Alan Dye kjent for å ha stor sans for de små detaljer og for å finne på originale løsninger på problemer som måtte oppstå. For eksempel tok han til orde for å male hjørnene på alle iPhone-bokser for hånd slik at de ikke skulle bli slitt under transport.
Før han begynte hos Apple i 2006, jobbet han med design hos flere kjente firmaer, blant annet motefirmaet Kate Spade. I tillegg har han arbeidet med grafisk design hos New York Times, NBA og New York Magazine.
Da han begynte som kreativ direktør hos Apple, fikk han til å begynne med ansvaret for designen av Apples produktesker og bokser. Alle som noen gang har kjøpt et Apple-produkt, vet at Apple ikke tar lett på innpakningen. Tvert imot mener Apple-folkene at innpakningen – eller mer korrekt utpakkingen – er en viktig del av brukeropplevelsen.
I 2012 rykket Dye opp som medlem av brukergrensesnitt-gruppen som Apples sjefdesigner Jonathan Ive hadde opprettet. Ifølge observatører har Alan Dye hatt en avgjørende innflytelse på utviklingen iOS 7, OS X Yosemite og operativsystemet til Apple Watch.
(Artikkelforfatteren, Roberta Alidori, er skribent hos britiske Macworld. Artikkelserien er oversatt og bearbeidet med en del tilføyelser av Toralv Østvang.)
Del 1: Motedronningen Angela Ahrendts
Del 2: Organisatoren Tim Cook
Del 3: Altmuligmannen Eddy Cue
Del 4: Motemannen Paul Deneve
Del 5: Kommunikatoren Steve Dowling