– Koster mye å ha sjefer
Evrys nye driftmodell går ut på å ha færre ledere. Nedbemanningene starter nå.
– På reisen mot å bygge Evry til en Nordic Champion må vi trykke både på gassen og bremsen, og i første omgang må vi bremse for å få ned kostnadene. Dette forteller Evrys konsernsjef Björn Ivroth til Computerworld. Mandag ble det kjent at svake resultater vil føre til massive kutt i it-selskapet.
Sterk konkurranse
Som følge av de dårlige finansielle resultatene har Evry foretatt en grundig gjennomgang av kostnadene i selskapet og konkludert med at disse er for høye. Det samme er utgiftene - ifølge Evry står ikke disse i samsvar med selskapets markedsposisjon og veksttakt.
– Fakta er at vi ser at kostnadene er for høye. For å gjøre det mulig å investere i nye produkter må vi ha høyere lønnsomhet, sier Ivroth.
Han forklarer seg med at det er en sterk konkurransesituasjon i Norden. Det er mange alternativer å velge i.
Ny driftmodell
For å sikre en lavere kostnadbase ved inngangen til 2016 vil Evry derfor gjøre en rekke tiltak. De nye tiltakene vil gå ut over mellom 500-550 årsverk i Norge og Sverige. I tillegg til å redusere arbeidsstokken vil Evry også realisere synergier gjennom implementering av en ny og forenklet driftsmodell.
–Vi vil forenkle måten vi er organisert på, det betyr å slå sammen enheter og ikke ha så mange mellomledere. Vi vil forsøke å minske administrative roller og sjefsroller. Det koster mye å ha sjefer, sier Ivroth.
Evry implementerte denne modellen før sommeren. Ivroths mantra er kunden i fokus. Han har bestemt seg for å gjøre Evry til Nordic Champion, og det skal de være om tre år. Det er denne reisen de har begynt på nå.
– Har dere kopiert den nye modellen fra andre bedrifter, eller er det noe nytt dere prøver ut?
– Jeg har jobbet 30 år i bransjen. Dette er "the best practice" i kokeboken, sier konsernsjefen.
Rask prosess
Nedbemanningene vil starte denne uken og gå suksessivt fremover. Ifølge Ivroth skal de ikke holde på lenge, han vil sluttføre så fort og bra som mulig.
– Det er alltid trist å gjøre sånn med gode medarbeidere. Vi vil håndtere dette på best mulig måte og parallelt fokusere på kunder. Det blir en krevende periode.
– Hvordan er stemningen hos dere nå?
– Jeg har ikke truffet så mange i dag, men på sms og meldinger får jeg sterk support for en vanskelig beslutning.