TRYGGERE: Ved hjelp av kameraer, lasere og sensorer bygger Volvo biler som blir stadig mer trygge på å unngå kollisjoner - og snart blir de også selvkjørende. (Foto: Volvo)

Volvo ikke redd for Apple og Google

Varsler førerløse Volvo-er i Gøteborgs gater innen to år.

Volvo tar den nye konkurransen fra firmaer som Apple og Google helt med ro og frykter ikke at de to it-gigantene blir noen trussel mot Volvos egne planer for selvkjørende biler.

Tvert imot lover Volvo å kunne kjøre førerløse biler rundt i Gøteborgs gater innen to år. 

Dette er lenge før Apple vil være i stand til å lansere en bil. Ubekreftede rykter vil som kjent ha det til at Apple vil komme med sin første bilmodell rundt 2020 - rykter som vel å merke har møtt mye skepsis.

Google har allerede vist frem flere prototyper av førerløse biler.

Ericsson-samarbeid

For svenske Volvo er ikke minst samarbeidet med svenske Ericsson en viktig pilar i arbeidet med å bringe stadig mer informasjonsteknologi inn i bilutviklingen.

For eksempel har Volvo allerede introdusert automatisk detektering av is i veibanen gjennom sitt samarbeid med Ericsson og med basis i Volvo Cloud, en utviklingsplattform som drives av Ericsson.

På mobilmessen i Barcelona denne uken var Volvo til stede for å presentere den nye Volvo-SUV-en XC90, som Volvo-ledelsen betegner som sin mest datastyrte bil - «most connected car» - til nå.

Det var her Volvos informasjonsdirektør Klas Bendrik i et intervju med vårt britiske søstertidsskrift Techworld uttalte at Volvo føler seg trygg på at selskapet har en veldig sterk strategi for sin it-satsing i bilutviklingen.

- Det som telekomm-bransjen har oppnådd, har stor påvirkning på mange forskjellige slags industrier, inkludert bilindustrien.  Så lenge vi her hos Volvo er progressive og tilbyr kundene våre de beste løsninger basert på våre tjenester og produkter, føler vi oss sikre på at vi har en veldig sterk strategi for veien videre, sa Bendrik.

Varsler andre Volvo-er om is på veien

Volvo Cloud-prosjektet inneholder blant annet teknologi som gjør at så fort sensorer i en Volvo merker at ett av hjulene treffer blank is, vil bilen automatisk sende GPS-informasjonen til Volvo Cloud, som i sin tur varsler andre Volvo-er i nærheten. Varslingen kan godt tenkes å gå til andre bilmerker også. I tillegg blir vegvesenet automatisk varslet.

Volvo regner med å ha denne teknologien klar i vanlige produksjonsmodeller mot slutten av 2016.

Førerløse Volvo-er kommer snart

Parallelt med Volvo Cloud-prosjektet arbeider ingeniørene hos Volvo også med planer for en førerløs Volvo. 

Volvo har jobbet med dette prosjektet i to år allerede og har planer om å kunne sende førerløse Volvo-er ut på gatene i Gøteborg i løpet av de neste to årene, ifølge Volvos informasjonsdirektør.

- Vår tilnærming består i å integrere både våre kunder, våre biler og våre produkter inn i byens ordinære infrastruktur, forklarte Bendrik og fortalte om et prosjekt der Volvo har engasjert 100 bilister til å kjøre rundt i Gøteborg for å kartlegge byens infrastruktur.

Volvo satser både på egne krefter og på samarbeidspartnere i prosessen med å gjøre bilene stadig mer integrert i it-teknologien. 

- Vi er en del av den moderne økonomien og vi ser klare fordeler av å ha mye kunnskap i egne rekker, samtidig som vi også gjerne vil utnytte kompetansen hos forskjellige partnere som vil variere over tid, sa Volvos informasjonsdirektør.