Thinfilm på smartflaske
Leverer trykket sensor til Johnnie Walker-selskap. Smartflaska presenteres for første gang på Mobile World Congress neste uke.
Thin Film Electronics har inngått avtale med den britiske alkohol-produsenten Diageo om utvikling av en "smartflaske". Diageo produserer blant annet den kjente Johnnie Walker scotch whiskey.
Den nye smartflasken bruker Thinfilm sin trykkede smartetikett med sensorteknologi og Opensense. Sensoren kan blant annet registrere om flasken er åpnet. Ved å skanne etiketten med en NFC-utstyrt mobiltelefon kan Diageo sende forskjellig materiale direkte til brukeren.
- Diageo kan høste fordelene av intelligens sanket fra våre smarte sensorer og skape engasjerende opplevelser for sine kunder. Det er slik vi begynner å bygge opp tingenes internett, sier administrerende direktør Davor Sutija i Thin Film Electronics.
I hovedsak skal det være snakk om markedsføringsinnhold som tilbud og kuponger, drinkoppskrifter og den slags.
Men mulighetene stopper selvsagt ikke der. Sensorteknologien gjør det i tillegg enklere for Diageo å spore produktet fra produksjon til butikk og til brukeren. Informasjonen i smartetiketten skal også være umulig å kopiere eller endre og blir unikt kodet på samlebåndet, og registrerer som nevnt om flasken er åpnet eller ikke. Etiketten fungerer dermed også som bekreftelse på at produktet er ekte, og ikke piratkopiert grog fra en bootleggers badekar.
- Samarbeidet med Thinfilm lar oss utforske fantastiske nye muligheter gjort mulig av smartflasker for forbrukere, forhandlere og vår egen virksomhet, og det setter standarden for for teknologi-innovasjon i drikkevareindustrien, sier Helen Michels, innovasjonsdirektør i Diageo i en pressemelding.
Den første smartflasken, en Johnnie Walker Blue Label, blir å se for første gang i Thinfilms messestand på Mobile World Congress i Barcelona 2. til 5. mars.
Thinfilm går forøvrig fra Oslo Axess til hovedlisten på Oslo Børs på fredag 27. februar.