Google endrer i søke-algoritmen
Søkegiganten vil prioritere mobilvennlighet. Det kan få store konsekvenser for nettsidene dine.
Nye algoritmer kan sende nettstedet ditt til bunnen i havet av søkeresultater.
Torsdag kunne Google melde om nye endringer. Nå vil mobilvennlighet vil bli et viktig parameter for å komme til topps i søkemotoren. Dette kunngjorde søkegiganten på sin blogg.
Betydelig innvirkning
Den 21. april endrer nemlig Googles søkemaskiner resultatet vesentlig ved søk fra mobil eller nettbrett.
Ifølge selskapet selv kan dette kan ha mye å si for alle som jobber med søkemotoroptimalisering.
– Endringen vil påvirke mobile søk på all verdens språk, og den vil få betydelig innvirkning på søkeresultatene våre. Samtidig vil brukerne finne det lettere å få relevante søkeresultater i høy kvalitet, ettersom det er optimert etter deres enheter, heter det i blogginnlegget fra Google.
Flere bruker mobile enheter
Forklaringen på endringene er begrunnet med at flere går over til å bruke mobile enheter når de søker på nett.
– Mens flere mennesker bruker mobile enheter til å gå på nettet med er vi nødt til å endre algoritmene våre til dette bruksmønsteret, står det i blogginnlegget.
.app
Google har allerede gjort mindre endringer i søkealgoritmene. Det skal nå være lettere å finne applikasjoner for brukere som er logget inn i søkegigantens univers.
– Vi kan dermed vise innhold fra indekserende applikasjoner på mer fremtredende plassering i søkeresultatene, skriver selskapet.
At Google er seriøse med fremvisninger av applikasjoner kan kjøpet av et nytt toppdomene vitne om. Med et bud på godt over 25 millioner dollar, vant Google retten til å benytte seg av domenet .app.