EGENPRODUSERT: Leteng har designet og utviklet Avenue 5 som er et møteromsbord med integrert presentasjonsløsning. (Foto: Leteng)

Lanserer egendesignet møteromsbord med integrert skjerm

Distributøren Leteng så seg lei på frustrerte kunder som opplever teknikken i møterommet som en bremsekloss. Så de designet og bygde like godt et møteromsbord med skjerm og teknologien installert.

– Et møteromsmøbel?

– Ja, men med integrert teknologi som virker. Start møtet med et enkelt tastetrykk for å koble deg til skjermen, forteller Øyvind Jacobsen. Han er markedssjef i Leteng og en av oppfinnerne bak møtebordet de nå lanserer.

Leteng så seg lei på frustrerte kunder som opplever teknikken i møterommet som en bremsekloss og ville finne en løsning på en kjent problemstilling i møtesammenheng. De satte seg som mål å serieprodusere et komplett møterom, noe ingen andre egentlig gjør i dag.

Prototyp Norge rundt

I to år har selskapet lagt ned mange dugnadstimer, reist landet rundt med prototyper, testet, designet og testet igjen for å lage en god løsning. Prototypen er resultatet av en to år lang inkubasjon.

De kjørte selv den første prototypen på turné fra Tromsø, langs hele kysten via vest- og Sørlandet og tilbake til Oslo. Underveis stoppet de hos alle forhandlerne for å finne ut hva det perfekte møtebordet skulle inneholde, hvor stort det må være, hva det må koste og mer.

– Resultatet er et enkelt møbel som inkluderer alle funksjoner til et møterom. Det er uavhengig av romplassering og vegger, gir samhandlingsmuligheter på alle plattformer, og fremfor alt er det lett å bruke, sier Øyvind Jacobsen.

Rask installering

Møteromsbordet skal kun kobles til strøm og nettverk for å fungere. I tillegg lover Leteng at det er svært enkelt å installere.– Tradisjonelt har et møterom krevd at arkitekt, AV-tekniker, it-tekniker og elektriker jobber sammen om ett og ett rom. Med denne løsningen skal installatøren kunne levere 4-5 møterom på én dag, ikke to dager per rom som er vanlig i dag, sier Jacobsen.

DESIGNTEAM: Leteng har designet og utviklet Avenue 5 som er et møteromsbord med integrert presentasjonsløsning. Fra venstre markedssjef Øyvind Jacobsen, salgssjef Borgar Kristiansen og daglig leder Odd Martinsen (Foto: Leteng)

Konseptet kommer i enkle moduler og teknikken kommer ferdig programmert og skal kobles sammen med godt merkede kontakter. Ikke trenger man opplæring i forkant av møtet eller bruke lang tid på å forstå hvordan det tekniske fungerer.– Det er enkelt å dele innhold fra egen pc på felles skjerm. Ingen driver-installasjoner er nødvendig og sikkerheten er ivaretatt. Det er også enkelt å kontakte de som befinner seg et annet sted. Skype er lett tilgjengelig på kontrollpanelet; som er en vanlig iPad integrert i installasjonen, forklarer Jacobsen.

BYOD

Avenue 5 er plattformuavhengig og basert på BYOD (Bring your own device). Enten du kommer med Android, iOS, Mac eller Microsoft, skal det være å bare logge på og delta. Dette skjer trådløst, flere kan vise skjermbildet sitt samtidig, og flere kan jobbe i det samme dokumentet.

Motoren i det komplette møterommet er VIA fra Kramer Electronics. Dette har Leteng integrert med et K-Touch styresystem.

Fritt for kabler

I motsetning til et vanlig møtebord som har en brønn i midten, ofte med masse kabler og ladere som strekker seg på tvers av bordet ut fra denne, er denne møteromsløsningen fri for kabler, selv i bruk.– Vi har én HDMI-kabel, men bildesignalet kan gå trådløst med Kramers Via-løsning, som er bygd inn i bordet. Vi har plassert strømkontaktene i siden på bordet, slik at ledningene ikke trenger å gå opp på bordet. Dette grepet kan virke enkelt, men det tok mye tid å finne de mest optimale plasseringene, forklarer Jacobsen.

De har også jobbet med designet. I tillegg til å være et møterom er det et møbel av norsk design, norske materialer og norsk produksjon.

– Vi prøver også å få inn så mange norske leverandører av teknikken som mulig når vi nå setter prototypen i serieproduksjon. Vi kan nevne at både høyttalerfabrikken SEAS og Huddly USB kamera er med.Bordet ble lansert på Atea Community i Telenor Arena i november 2016, og mottakelsen ifølge Jacobsen god.– Vi har blant annet fått napp hos en dansk distributør som skal teste interessen i det danske markedet, så dette blir spennende, sier Jacobsen.