Nå er Photoshop CS6 blitt historie
Nå er ingen versjon av Photoshop lenger å få kjøpt. Heretter er det kun abonnement som gjelder. Krangelen fortsetter.
Den heftige debatten rundt Adobes beslutning om å distribuere programvare gjennom abonnement i stedet for tradisjonelt lisenssalg har blusset opp igjen på nettet de siste dagene. Årsaken er at Adobe har kunngjort stans i salget av Creative Suite 6.
– Jeg oppfatter det slik at de fleste nå er positiv til abonnement, sier Hans Aamodt, daglig leder hos Qross Kurssenter AS i Oslo, i en kommentar til Computerworld. Han er sertifisert Adobe-kursinstruktør og har god innsikt i hva som rører seg i de norske Adobe-brukermiljøene.
Men selv om mange, også her til lands, er positive til Adobes abonnementsordning, er beslutningen om å stanse salget av Creative Suite 6 likevel kontroversiell.
Beslutningen berører ikke minst mange ivrige fotoentusiaster som har ønsket å holde fast ved det klassiske bildebehandlingsprogrammet Photoshop, men som av prinsipielle eller andre grunner er motstandere av prinsippet om abonnementsbetaling for programvare.
Adobes kunngjøring innebærer at det ikke lenger er mulig å få kjøpt vanlig lisens til Photohop og de andre programmene i Creative Suite-pakken.
CS versus CC
Det gjelder å holde tunga rett i munnen når man prøver å sette seg inn i Adobes forskjellige måter å distribuere programvare på opp gjennom tidene.
I 2003 samlet Adobe de kreative programmene i en programpakkesamling som ble døpt Adobe Creative Suite, forkortet CS.
De som ville ha absolutt «alt», kunne kjøpe totalpakken, som her i Norge kom på over 30.000 kroner inklusive mva. De forholdsvis høye prisene som Adobe tok for mange av sine programmer, bidro nok til at en del av programvaren, ikke minst populære Photoshop, ble piratkopiert ganske mye.
Ti år etter lanseringen, i 2013, kunngjorde Adobe at Creative Suite-konseptet skulle pensjoneres og erstattes av Creative Cloud-samlingen. Forkortelsen CS skulle byttes ut med CC. Programvare ble omgjort til en tjeneste – Software as a Service (SaaS).
Den store forskjellen fra CS til CC var at Creative Cloud-samlingen kun var tilgjengelig gjennom abonnement.
Krass kritikk
Omleggingen fra lisenssalg til abonnement har nå altså pågått i snart fire år. Mange brukere er fornøyd med løsningen, fordi den er fleksibel og byr på tilpasninger. For eksempel kan en bedrift tegne et korttidsabonnement for innleide medarbeidere og dermed justere programvarekostnadene i takt med behovet.
Men det har også vært massiv motstand mot Adobes nye abonnementspolitikk, såpass mye at Wikipedia har en egen side om det under overskriften «Creative Cloud controversy».
Motstanden har vært ganske krass og resulterte blant annet i en underskriftskampanje mot Adobes beslutning der mer enn 30.000 personer deltok i protesten.
– En rekke fordeler
De som er positive til abonnementsordningen, viser gjerne til at inngangsbilletten til Adobe-programvaren nå er blitt mye billigere enn den var før, at man får umiddelbar tilgang til alle oppdateringer og full tilgang til service og kundestøtte.
Kursinstruktør og daglig leder Hans Aamodt ved Qross Kurssenter AS i Oslo er blant dem som har vært positiv til Adobes abonnementsordning i flere år. Det ga han uttrykk for i et intervju med Computerworld under Adobe Max-konferansen i 2014, og han har den samme holdningen i dag.
– Det er en rekke fordeler knyttet til en slik løsning: hyppigere oppdateringer, Cloud-funksjonalitet med mer, sier Aamodt i en kommentar nå, og fortsetter:
– Brukerne er vant til abonnement på andre tjenester, som musikk, film og annen programvare, og jeg opplever stadig færre brukere som ikke ser fordelene av en slik modell. Tilgangen til en stor mengde programmer og fleksibiliteten knyttet til installasjon, også på tvers av plattformer, er også et pluss for mange, sier Aamodt.
Lightroom fortsetter
Adobe Photoshop Lightroom, som først og fremst er et program til å administrere større bildesamlinger i, men som også har en del grunnleggende bildebehandlingsfunksjoner, inngår i Adobe Creative Cloud-abonnementene, men skiller seg fra de andre programmene ved at det fortsatt kommer til å være i salg på «gamlemåten» også.