Sony trapper ned mobil-satsingen
Nedgangen for Sonys smarttelefoner fortsetter: - Vi sikter ikke på størrelse eller markedsandeler, men på bedre fortjeneste.
Sony skal redusere både mobil- og tv-utvalget i de kommende årene. Dette er en del av en treårsplan som skal snu den negative utviklingen selskapet har vært i de senere årene. Det primære målet er igjen å kunne gå med overskudd.
Sonys smarttelefoner i Xperia-serien har ikke blitt noen salgssuksess. Nå melder bedriften, ifølge siden Recode, at de ikke lenger satser på å ta nye markedsandeler i den konkurranseutsatte mobilbransjen.
Les også: Snipp-snapp-snute, der var Sony også ute
Etter å ha tapt terreng til rivalene Apple og Samsung i forbrukerelektronikk, sa Sony under en investorkonferanse på tirsdag, at målet for TV og smarttelefoner er å snu overskuddet, selv om salget har hatt en nedgang på så mye som 30 prosent.
- Vi sikter ikke på størrelse eller markedsandeler, men på bedre fortjeneste, sa Hiroki Totoki, som er nyutnevnt sjef for mobildivisjonen til Sony.
Selv om det går trått for Sonys mobildivisjon, går bedre for den delen av Sony som utvikler bildesensorer, og bedriften håper på en økning på opp til 70 prosent. Forklaringen ligger i at Apple bruker sensorene for sin Iphone-mobiler, og at flere kinesiske utviklere også velger sensorer fra Sony til kameraene i sine mobiler.