Krever at Telenor skal slutte med winback
One Call-sjef Øistein Eriksen protesterer mot fotfølging av forgagne kunder.
One Call har fått 43.000 nye kunder i år fram til utgangen av mai og har nå 450.000 kunder. De fleste nye tar de fra Telenor.
Men nå tar OneCall-sjef Øystein Eriksen opp en brannfakkel. Han vil at bransjen få slutt på Win-back-virksomheten.
- Telebransjen har lenge hatt et dårlig rykte. En av årsaken til det er skjulte winback-kampanjer. De store operatørene med Telenor i spissen opererer med win-back og gir kunder som ønsker å flytte skjulte spesialtilbud. Det gjelder en liten kundegruppe, men er en uting. Det er på tide at bransjen selv pålegger seg selv å slutte med slik praksis. Det er ekstremt unfair, sa OneCalls-sjef Øystein Eriksen på en pressekonferanse mandag.
- Hva gjør dere om de største ikke etterkommer henstillingen din?
- I første rekke håper vi bransjen er med oss på dette. Men nytter ikke det kan vi innføre kortere varslingstider ved portering noe det nå er adgang til. Om vi må, vil vi også bringe inn forbrukermyndighetene, svarer Eriksen.
Tele2 hadde et slik program, men har avviklet det. Nå håper Eriksen at også andre vil rydde i eget hus. Kommunikasjonsdirektør for Tele2-selskapene Henning Lunde nevner eksempler på at kunder i Tele2-utsalg som har tegnet portering dit til og med før de går ut av butikken har fått nye tilbud fra Telenor.
Tar flest fra Telenor
I et modent mobilmarked som det norske handler mye om churn – det vil si minst mulig avgang og størst mulig tilgang fra konkurrentene. I de fem første månedene i år tok One Call brutto 32 725 kunder fra Telenor mens de avga 13 784 til markedslederen noe som ga en nettovekst i forhold til Telenor på 18 941. Tilsvarende fra NetCom 11 682 med en nettovekst på 7 424. I tillegg fikk OneCall om lag 10 000 nye kunder. Med andre ord er 25 000 av netto kundevekst hentet fra de to store mens 10 000 er nye. Det er spesielt familieproduktet til One Call som har bidratt til kundevekst. De har nå 100 000 familieabonnement.
Øystein Eriksen sier det er en kombinasjon av god kundetilfredshet, pris og direktereklame som er årsaken til kundeveksten One Call har hatt de siste tre årene.
- Noen av konkurrentene segmenterer veldig. Vi kjører på enkelhet og en sinnsyk irriterende direktereklame, sa Øystein Eriksen som konsentrerer reklamen om TV/radio og bruker årlig ca. 80 millioner kroner i reklame. Han anslår at mobilbransjen bruker om lag en halv milliard i reklame årlig. Telenor klart mest.
- Dere selger utelukkende via nettet. Er det slutt på at kundene vil ha hjelp i butikken?
- Det er det nok ikke, men jeg tror at om noen år vil mobilbutikker forsvinne i dagens utgaver og stadig mer bli nettsalg, sier Eriksen.