Telenor India kan bli kjøpt opp
En mulig beiler til Telenor-virksomheten i India har meldt seg. Lukrative 4G-frekvenser i folkerike områder frister.
Etter flere år som tapssluk og større og mindre problemer med frekvenslisensene har det vært lyspunkt for Telenor i India. I fjor ble det klart at de oppgraderte dekningen for 600 millioner mulige kunder, og i september skiftet selskapet navn fra Uninor til Telenor India.
Telenor India har 54 millioner kunder i de seks av sju områdene de har lisens i India. Det gir en markedsandel på fem prosent etter åtte år i landet. Selskapet skal gjøre nettverket 4G-klart innen utgangen av året.
Mangler frekvenser
Telenor meldte i april at nye tap i India skyldtes mangel på frekvenser. Da hadde nye 2,3 milliarder kroner blitt tapsført i første kvartal i år.
Nå spekuleres det om Vodafone vil kjøpe seg til en sterkere posisjon i India med å kjøpe Telenor India. Selskapet er nummer to i India med 19 prosent markedsandel. Men de vil sjølsagt ta igjen markedsleder Bharti Airtel, og de pustes i nakken av nykommer Reliance Jio.
Vodafone tilbyr 4G-tjenester i fem områder, som er færre enn de to hovedkonkurrentene som begge dekker hele sub-kontinentet.
Det er Economic Times of India som melder dette.
Oppkjøp bare én mulighet
Det er flere muligheter som vurderes. Oppkjøp er én, en annen er sterkere samarbeid og utveksling av frekvenser eller samkjøring og deling av nettet.
Telenorlisensen i 1,8 Gigahertz-området er juvelen Vodafone ser på. Frekvensen kan brukes til 4G, og verdien er anslått til 8,5 milliarder kroner (1 milliard USD). Antallet kunder er på 2G-abonnement og har ikke så høy verdi.
En ny lisensrunde er også på gang i det indiske markedet. Den kommer ikke til å bli billig. Konkurransen er sterk og det er mange som vil ha en andel i et lukrativt vekstmarked som det indiske. Anslaget er de nye lisensene vil koste 120 milliarder kroner. Vodafone kan velge å gå inn i den budrunden, men det tar kortere tid å kjøpe eller få tilgang til et eksisterende nett og frekvens som det Telenor allerede har.
Lukrativt vekstmarked
Ryktene om at salg av virksomheten har eksistert en stund. Vodafone kommenterer ikke saken spesielt, men snakker generelt om at de som stor investor er lojal til myndighetene i landet og deres visjon om «Digitale India».
India er ikke bare lukrativ på grunn av en ny, stor middelklasse med kjøpesterke forbrukere. Ambisiøse planer om kablet bredbåndsdekning og innlagt elektrisk strøm til alle de 1,29 milliarder innbyggerne i løpet av de aller nærmeste årene er ventet å drive veksten enda sterkere, melder CNN.