"Forholdet er fiendtlig og fylt av dyp mistro"
Oracles lisenshåndtering og kommersielle vilkår får det glatte lag i ny rapport.
Det er non-profitorganisasjonen «Campaign for Clear Licensing» (CCL) som har gitt ut rapporten «Key risks in managing Oracle licensing» der vi finner sitatet på toppen av denne artikkelen.
Rapporten er basert på en elektronisk spørreundersøkelse med over 100 organisasjoner verden over, der 85 prosent av svarene kom fra Europa og USA, gjennomført i mars og april i år. I tillegg har CCL arrangert en rundebordskonferanse huset av myndighetene i Storbritannia, og også hatt en åpen diskusjon med Oracle Licence Management Services (LMS) i UK.
Rapporten gjør det klart at personene som ble spurt, jobber med forvaltning og anskaffelse av it-produkter og –tjenester i sine organisasjoner, slik at dette er personell som er vant med å håndtere tøffe forretningsvilkår, heller enn den mer produktive teknologisiden av Oracle.
Tre problemområder
Hovedkonklusjonen i rapporten, basert på spørreundersøkelsen og seks måneder med samtaler og andre undersøkelser, er at «kundenes forhold til Oracle er preget av fiendtlighet og dyp mistro». I tillegg deler rapporten de viktigste problemene som kundene opplever med Oracle og lisensiering, opp i tre hovedområder:
- Kundene føler seg ikke autonome – Kundene kan ikke selv finne ut om de bruker programvaren i henhold til avtalen. Kontraktene mangler målemetoder og tydelige vilkår som definerer lisenskravene.
- Kundene får inkonsistent informasjon fra Oracle – Kundene føler at Oracle bruker tvilsomme salgsmetoder, og at de ikke får presentert alle implikasjoner av valg mellom lisenser. I tillegg opplevde kundene at selgerne ikke har kunnskap om alle lisensvilkårene, og at det kan være vanskelig å få tak i representanter for selskapet. Til sist pekte de på Oracles praksis med revisjon av kundene, der frivillige revisjoner presenteres som kontraktfestete, og at kunder som spør Oracle LMS til råds, utløser revisjoner av egen installasjon.
- Kundene opplever at Oracle «flytter på målstengene» - At Oracle endrer på lisenspolitikker, fornyelsestrategier for avtaler, henviser til vilkår med nettadresser der innhold endrer seg eller er manglende, for å tilpasse seg sine egne salgsmål, heller enn å ha kundenes reelle behov i fokus.
92 prosent misfornøyde
Spørreundersøkelsen dekket naturligvis mange områder, men ett spørsmål gav et rungende svar fra kundene: Oracles kommunikasjon om endringer i lisensvilkår er klar, tydelig og enkel å forholde seg til? På dette spørsmålet svarte hele 92 prosent av deltakerne at de var uenig eller sterkt uenig i utsagnet.
Rapporten påpeker at enhver organisasjon som inngår en kontrakt med en leverandør, er naturligvis selv ansvarlig for vilkårene de har akseptert. Likevel kan vi lese at «Oracle plasserer en uforholdsmessig stor del av risikoen og merkostnadene ved å administrere avtalen på kundene».
I rapporten finner vi også en liten del med råd til kunder, og her kan vi lese at «Oracle-kunder må tenke grundig over valget av leverandør. Toppledelsen i selskapet må være klar over at ethvert kjøp av Oracle medfører en signifikant merkostnad i administrasjon av avtalen, og bør budsjettere deretter».
Du finner hele rapporten her (22 sider PDF), der du kan lese flere svar fra spørreundersøkelsen.
Computerworld.no har spurt Oracles skandinaviske PR-avdeling om kommentarer til rapporten, men har kun fått til svar at Oracle har ingen kommentarer til rapporten på det nåværende tidspunkt.
Campaign for Clear Licensing
CCL er en uavhengig organisasjon som jobber med å fremme klare lisensvilkår, administrerbare lisensvilkår og rettighetene til bedrifter som kjøper programvare. CCL jobber på vegne av sine medlemmer, med programvareleverandører og –forhandlere for å redusere den indirekte kostnaden ved å bruke kommersiell programvare, ved å forbedre tydeligheten i programvarelisenser og vilkår.
Saken er oppdatert.