FORNØYD: Daglig leder i Watchcom, Nils Johan Brede, er godt fornøyd med årets Paranoia-konferanse, den tiende i rekken. (Foto: Stig Øyvann)

- Dette treffer norske bedrifter

Årets paranoia-konferanse med cyberkrig, etterretning og industrispionasje på agendaen.

Publisert Sist oppdatert

Årets utgave av Paranoia-konferansen gikk av stabelen i dag, med de aller største spørsmålene på agendaen: Med åpningspresentasjoner som handler om cyberkrig og hva som for eksempel har skjedd i Ukraina de siste par årene, satte arrangøren Watchcom Security Group søkelyset på problemer langt utenfor hvilken antivirus og brannmur en bedrift bør velge.

Cyberkrig på agendaen

Er ikke cyberkrig et veldig dramatisk tema, hvorfor har dere valgt det?

- Det er dramatisk, men vi ønsker å sette dette temaet på agendaen, uansett hvilken definisjon du velger av «krig». Aksjonene som skjer innenfor informasjonsteknologi i cyberdomenet har så vidtrekkende følger, blant annet i Ukraina, at dagens foredragsholder derfra fortalte til oss at dette er farligere enn våpen, forklarer Nils Johan Brede, daglig leder i Watchcom, til Computerworld i en av pausene.

Er cyberkrig relevant for en it-sikkerhetsansvarlig i en normal liten norsk bedrift?

- Cyberkrig er bare ett av tre temaer i dag, vi snakker også om etterretning og industrispionasje. Her tenker vi blant annet på Vestlandet og Nord-Norge, det finnes patenter og viktig intellektuell kapital ute i lokal-Norge. Vi tror at mange utenlandske interesser ser på Norge, på olje og offshore, ser på møbelindustri og fiskeoppdrett som veldig spennende industrier å drive industrispionasje mot. Ta patenter og annen know-how, vi ser gjennom vårt arbeid at det finnes flere og flere eksempler på norske virksomheter som blir kraftig rammet. Dette har selvsagt ikke et skadeomfang som i Ukraina, men veldig mange av de samme temaene som gjelder der, gjelder også her hjemme – hvordan skal man sette ut motstanderen eller konkurrenten, forklarer Brede.

Forsyningskjeder er utsatte

En annen relativt ny trend, er de rettete angrepene som settes inn mot bedrifter og organisasjoner. De største og mest ressurssterke av disse, har som regel innført kraftige forsvarsverker mot internett, slik at det ikke er like effektivt for angriperne å gå direkte mot målet sitt. Det finnes likevel andre veier til målet, og derfor har industrispionasje og etterretningsmetoder blitt aktuelle, også for bedrifter som tror at de ikke er interessante for utenlandske industrispioner.

Er det derfor industrispionasje er relevant for et lite fraktselskap som tilfeldigvis bor i samme kommune som et oljeraffineri?

- Uten å skremme livet av folk der ute, så har vi sett eksempler på at angriperne leter opp de minst beskyttete bakdørene. De forsøker å komme seg inn i miljøer som har en relasjon til dette olje/gasselskapet, det kan være transportbyrå, rengjøring eller hva som helst, som på en eller annen måte har tilgang eller en relasjon til det større målet. Det gjør at selv ute i lokal-Norge kan tilsynelatende uskyldige tredjeparter være mål for større operasjoner, bekrefter Brede.

10-årsjubileum

Årets utgave av Paranoia er den tiende i rekken. Arrangementet fikk i år 410 påmeldinger, noe lavere enn fjorårets utgave. Likevel virker Brede svært fornøyd med oppslutningen om Paranoia-konferansen.

- Noe av tanken vår er å hente inn de beste fra utlandet, og se hvordan det treffer norske virksomheter, noe det virkelig gjør. I dag er det 410 påmeldte, for å høre på ni hovedforedrag og noen kortere pauseforedrag, forteller Brede. I tillegg har arrangementet begynt å utvide ut over den fulle dagen i dag, i går arrangerte Watchcom i tillegg Preparanoia med tre foredrag og omlag 30 deltakere.

Hvor viktig er Paranoia for Watchcom? Dere får jo en del blest, vet vi?

- Ja, det gjør vi. Men jeg tenker at en av de viktigste faktorene er å lage en opplevelse en gang i året for våre kunder, med skikkelig påfyll, skape god energi, skape energi for å jobbe videre med sikkerhet. Samtidig er det jo en intern boost for alle oss i Watchcom og partnerne våre, så vi føler at Paranoia er en kjempeviktig årlig vitamininnsprøytning for oss i Watchcom og partnerne våre også, avsluttet sjefen i Watchcom før han ilte videre til neste foredrag.