Photoshop møter 3D
Adobe satser videre på tredimensjonalt innhold for photoshoppere når rendringsmotoren vRay integreres med både 2D/3D-assets og compositing. Test beta av Project Felix allerede nå.
Adobes 3D-komposisjonsprosjekt Project Felix er nå tilgjengelig i beta-testversjon på engelsk.
Adobe Photoshop har allerede støtte for 3D-modeller og -innhold, men med Project Felix utvider Adobe muligheten for alle også uten 3D-bakgrunn til å komponere scener og komposisjoner som kombinerer både 2D- og 3D-innhold.
2D+3D
Det vanlige er at 3D-innhold genereres i ett eller flere programmer for så å rendres ut i en eller flere kanaler (passes) for til slutt å compes sammen til det ferdige bildet. Alle som har sett bonus-features for spesialeffekter på film vil kjenne seg igjen der man ser ulike lag med effekter som legges oppå hverandre for endelig effekt. For 3D kan dette for eksempel være adskilte lag for volumer, farger og materialer, reflekser, tekstur, høylyseffekter og så videre.
Denne måten å komponerer 3D-scener på som ulike lag gir større grad av fleksibilitet når sluttresultatet skal endelig bearbeides i Photoshop. Men det er ofte for teknisk og komplisert til at alle føler seg komfortable med denne omstendelige prosessen.
vRay møter Photoshop
Project Felix gjør alt dette til en one stop shop. Det finnes forsåvidt rendringsprogrammer som komponerer hele bildet også, men som oftest blir det endelige resultatet til i en kombinasjon av 3D- og 2D-elementer, typisk i Photoshop.
Project Felix lar deg komponere scener med både tradisjonelt 2D-innhold og bakgrunner, samt 3D-innhold som interaktivt kan manipuleres og dessuten lyssettes med bruk av ferdig oppsatte biblioteksrigger.
For eksempel kan du plukke et standard trepunkts studiolys-oppsett rett fra en dialog. Også teksturer, materialer og farger kan velges fra biblioteket.
Adobe har valgt ungarske Chaos Group som samarbeidspartner, der de bidrar med rendringsmotoren vRay. Denne har lang fartstid fra både 3d studio max, Maya og flere andre 3D-modelleringspakker. Det finnes også mange presets med innstillinger. Alt i alt skulle kombinasjonen tilsi en ukomplisert arbeidsprosess frem til ferdig resultat.
Maskinvarekrav
3D kommer selvfølgelig ikke gratis, og du må som et minimum ha en OpenGL 2.0-kapabel Mac med OS X 10.10 (Yosemite) eller senere, og med Intel i5, 8 GB of RAM, 2,5 GB lagring, Intel Iris Graphics 540 eller GeForce GT 750M eller bedre, samt skjerm med 1024 x 640 og 512 MB VRAM.
Aller helst burde du ha en Intel i7-prosessor, 16 GB RAM og et dedikert grafikkort av typen Radeon Pro 450 eller Intel HD Graphics 530 eller bedre; og en skjerm med 1080p akselerert OpenGL-kort og 1GB VRAM.
Beta-versjonen kan testes allerede i dag for dem med en kvalifiserende CreativeCloud-pakke. Testversjonen finnes i denne omgangen kun på engelsk.
Du kan lese mer om Project Felix hos Adobe her. Sjekk ut en promo-video nedenfor. Via Chaos Group