Store kutt i Makerbot
3D-print-produsenten sier opp 20 prosent av de ansatte.
3D-printere ble produsert allerede på 80-tallet. Likevel var det først i 2009, da viktige patenter ble frigitt, at bransjen begynte å ta fart.
Det har lenge vært snakk om en industriell revolusjon. Mange tror at vi i fremtiden ikke lenger vil kjøpe produkter – vi vil skrive dem ut. Dette gjelder seg alt fra kunstige organer til mat.
3d-print-produsenten Makerbot, har laget printere som er relativt billige og små nok til å kunne plasseres hjemme eller på kontoret. På den måten har disse printerne nærmest blitt et symbol for visjonen om at alle en dag skal kunne skrive ut sine egne dingser hjemme.
Tydeligvis er ikke denne visjonen nok til å gjøre printerne lønnsomme. 3d-printprodusenten ser seg nødt til å si opp 20 prosent av sine ansatte. Dette melder nettavisen Motherboard.
Satser nytt
I 2013 ble Makerbot kjøpt opp av konkurrenten Stratasys. Disse har lenge produsert mer avanserte 3d-skrivere for industrimarkedet. Nå vil bedriften åpenbart se resultater fra Makerbot. Forrige måned ble Jonathan Jaglom ansatt som ny direktør i selskapet, og ifølge Motherboard er det han som skal ha iverksatt kuttene.
Det første steget skal være at 100 av bedriftens 500 ansatte må slutte. Bedriften legger også ned de tre utsalgsstedene, hvor de ved siden av å selge 3d-printere også har solgt ferdigutskrevne produkter for å spre kunnskapen om 3d-print.
På sin egen blogg sin skriver Makerbot at de nå vil jobbe mer med partnere og satse på bedriftsmarkedet, i tillegg til å få 3d-printere ut til utdanningsmarkedet.
Grunnleggeren av Makerbot, Bre Pettis, trakk seg ut av selskapet etter Stratasys-oppkjøpet. Hans visjon for Makerbot skal ha vært å gjøre 3d-printerne til det samme for 3d-printbransjen, som Apple ble for persondatabransjen.
Et leketøy
– Den printeren er et leketøy, sier Morten Dæhlen, professor i informatikk ved Universitet i Oslo.
Han mener at Makerbot ikke produserer 3d-produkter som holder kvalitet, og at de derfor blir danket ut av de dyrere merkene. Ifølge professoren har ikke kuttene hos Makerbot noe å si for 3d-print-revolusjonen.
Dæhlen mener at industrien allerede er på god vei inn i industrimarkedet, og at det er en teknologi som har kommet for å bli. Han er midlertidig litt mer usikker på hjemmemarkedet.
– Det er vanskelig å spå. Men om 15 år, da tror jeg det står flotte 3d-printere rundt om i norske hjem, sier professoren.