Pokémon, strømming og ting
Trendene fra 2016 er at hverdagsteknologi har fått enda større betydning i nordmenns dagligliv, mener Berit Svendsen i Telenor Norge.
- 2016 var året da vi for alvor tok i bruk digitale tjenester, og trendene fra fjoråret er at hverdagsteknologi har enda større betydning i nordmenns dagligliv, sier administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge.
De viktigste begivenhetene fra fjoråret:
- Roaming. Telenor var Norges første operatør som innførte free roaming i EU og EØS.
- Topp strømming på alle plattformer. Rekordår med flere toppnoteringer for strømming i Telenors nett. Toppene var «Frikjent», «Farmen» og Fotball-EM.
- Strømming i mobilnettet tok ytterligere av, og den største trafikkdriveren i mobilnettet er sport. Dette gjenspeiles i at fotball dominerte fjoråret på strømming, og EM stod for de tre største trafikktoppene i mobilnettet.
- Stor vekst innen tingenes internett. Nesten 18 prosent vekst i 2016.
- Pokèmon-feberen herjet. Folk i alle aldre ble hektet på Pokèmon, spillet som startet med en aprilspøk mellom Nintendo, The Pokèmon Company og Google, kalt «Pokèmon-utfordringen». Etter at spillet ble lansert klarte de bragden å bli tidenes mest nedlastede app i USA den første uken.
- Svindlerne var også aktive i 2016. Dessverre ser vi at veldig mange fortsatt lar seg lure. Eksempler på svindel er «Microsoft-helpdesk» og phishing der folk lures til å gi fra seg personlig kontoinformasjon.
- MMS var ikke død! Tross nye tjenester vokser antallet hvert år: 112 millioner sendt i 2016, opp seks prosent fra året før.
- Også SMS lever i beste velgående, takket være mer maskin-til-maskin (M2M)-aktivitet. Det ble sendt 5,5 milliarder tekstmeldinger i Telenors mobilnett i løpet av 2016.
- Snapchat-trafikken vokser formidabelt. Ved midnatt nyttårsaften var trafikken på hele 1.000 prosent høyere enn vanlig.
Fortsetter massiv utbygging
– Stadig mer av privatpersoners kontakt med næringsliv og offentlig sektor skjer via nettet. Du får innkalling til legetime via sms, og du får melding på telefonen når bilen din er ferdig på verksted. Dette er en utvikling som fordrer et robust nett der folk bor og ferdes, sier Svendsen.
– Vi følger kundenes vaner og endrede bruksmønstre. De viktigste funnene i 2016 vil følge oss inn i 2017, og vil danne grunnlag for hvordan vi bygger ut nettet og tilbyr tjenestene, avslutter hun.