Kroppsnær teknologi passerer 100 millioner i år
Nær-teknologi med eget mobilsamband vokser raskt, og salgstallet dobles de neste tre åra.
Ferske tall viser at kroppsnær mobil teknologi, altså teknologiske dingser man bærer med seg i armbånd, klær og andre hverdagssaker, «wearables», vil nå et salg på 101,9 millioner enheter innen utgangen av året.
Deretter vil veksten være om lag 20,3 prosent årlig fram til en foreløpig topp nås med 213,9 millioner enheter i 2020.
- Motsetningen mellom en smarttelefon og kroppsnær teknologi er at der smarttelefonen samler mange funksjoner fra mange enheter i én dings, så er kroppsnær teknologi enkeltfunksjoner spredt i en liten myriade av enkeltenheter, sier Jitesh Ubrani. Han er senioranalytiker i analysebyrået IDC og deres Mobile Devices-avdeling til Cellular News.
- Klokker og armbånd vil alltid være populære i seg selv. Men de nye designene som bruker briller og klær for nye funksjoner og opplevelser vil gi nye muligheter for produsenter og kunder, men også profesjonell bruk i større virksomheter vil være aktuelt. I enkelte tilfeller vi de erstatte elektronikk som er moden for utskiftning.
Nye mobile nettverk en forutsetning
IDC nevner to andre faktorer som kommer til å drive markedet. Det er mobile nettverk og nye applikasjoner.
Ny teknologi vil frigjøre kroppsnær teknologi fra andre mobile dingser som for eksempel smarttelefonen.
- Dette går langt forbi at du kan ringe telefonsamtaler fra nye dingser. Med mobil tilkopling kan kroppsnær teknologi formidle mange typer data fra tid og lokasjon til aktivitet. Dette kan brukes til helse, pasientovervåking og nye kjøpsmuligheter der man for eksempel får situasjonsbestemte kampanjetilbud, sier Ramon T. Llamas, forskingssjef for kroppsnær teknologi i IDC.
- Dette gir store muligheter for applikasjonsutviklere som kan lage helt nye applikasjoner eller applikasjoner som frigjør brukeren fra smarttelefonen.
Klokker i mengder, briller for penger
IDC tror smartklokker vil ha den største andelen av kroppsnær teknologi. Markedsandelen ser ut å vokse fra 41 prosent i dag til 52,1 prosent i 2020. Men disse smartklokkene kommer ikke nødvendigvis til å bli kraftigere, vel så sannsynlig er at de blir enkle klokker som kombinerer skritteling og andre målinger med mobilt samband. Dermed vil de konkurrere med helsearmbånd av Fitbit-typen.
Forskjellige typer briller vil øke i popularitet etter at Microsoft nylig lanserte Holographic-teknologien, og etter at Google reorienterte sin Google Glass-strategi og knytter den nærmere Android. Markedsandelen i enheter vil være beskjedne 10 prosent, men verdien anslås til å være førti prosent av hele kroppsnærmarkedet. Disse lukrative mulighetene vil lokke mange aktører og primærmarkedet vil være profesjonelle virksomheter.
Også klær vil spille en større rolle opp til 7,3 prosent, spesielt i merkevarer og sportsklær. Dette vil innebære at produsenter som Samsung og Lenovo vil entre dette markedet internasjonalt. Samsung-konsernet har allerede en grein som selger klær i hjemlandet Sør-Korea.
Rundt 6,1 prosent av markedet og en synkende markedsandel til 3,3 prosent er forbeholdt annen kroppsnær teknologi inkludert enheter og bruk vi foreløpig ikke har sett noen eksempler på.