Ti år og tidoblet omsetning
Tone Fondevik har bygd opp 99X fra en ørliten konsulentavdeling til en outsourcingaktør på det nordiske markedet.
99X begynte med at Tone Fondevik tok imot utfordringen om å overta en underskuddsavdeling som skulle skilles ut fra et eksisterende it-selskap.
Hun hadde bakgrunn fra Capgemini, der hun var med å bygge opp outsourcingvirksomheten, og var deretter to år i Sopra Steria, som driftssjef i en avdeling med 55 ansatte. It-bakgrunnen sin har hun fra Datahøyskolen.
Tilbudet gikk ut på å gjøre om en liten avdeling med sju ansatte til et driftsselskap med en omsetning på 30-40 millioner som målsetning.
– Det første jeg gjorde var å finne et bedre navn – selskapet kunne ikke hete Markusdata, sier hun. Navnet 99X skal både signalisere over 99 prosent oppetid og fleksibilitet.
Stort nettverk
Det ble en tøff start for Fondevik. Hun overtok et selskap med turbulens. Den andre dagen sluttet en av medarbeiderne, og i løpet av kort tid sluttet tre til.
– Å Gud hva har jeg gjort, tenkte jeg på den tiden. Enten må jeg ut gjennom døren, eller brette opp ermene og jobbe. Det ble det siste.
Selve suksessfaktoren mener hun ble at hun systematiserte og la opp en metodikk i starten. Da var rammeverket på plass da hun begynte ansettelsene, og med mange år fra konsulentbransjen i ryggen hadde hun et stort nettverk å trekke på.
Siden er 99X blitt en historie om nesten lineær oppgang, avbrutt av et par år med nullvekst. Nå sørger 110 ansatte for at 15.000 brukere fordelt på 750 lokasjoner globalt har tilgang og kontroll på sine it-tjenester.
– Gjennom smartere utnyttelse av it hjelper vi kunden å transformere forretningen, og vokser i takt med dem. I 2016 forlenget vi flere viktige driftsavtaler. I tillegg hadde vi gleden av å signere driftskontrakter med nye kunder som Oslo kommune Boligbygg, Selvaag Bolig, Selvaag Prosjekt, Halden kommune og Aremark kommune, sier hun videre.
– For 2017 regner jeg med en omsetningsvekst på rundt 15 prosent, og da regner jeg forsiktig, avslutter Tone Fondsvik.