DEBATT:
Treg oppstart med AI vil svekke fremtidig konkurransekraft
Norske bedrifter famler i sin AI-satsning, og ifølge Abelias Omstillingsbarometer henger vi langt etter våre naboland.
Hver dag møter vi nye syn på kunstig intelligens (AI) og hvordan teknologien påvirker personvern, næringsliv og oss mennesker.
Både investeringene og mulighetene er enorme, samtidig som teknologien ofte assosieres med risiko.
Vi mener disse risikoene i stor grad er håndterbare, og at det er på tide at norske bedrifter, organisasjoner og myndigheter omfavner AI for å sikre landets globale konkurransekraft.
En fersk undersøkelse fra TCS avslører at nesten en tredjedel av bedriftslederne i Norden ønsker å vente og se hvordan andre bedrifter og bransjer bruker AI før de selv tar en beslutning om implementering av AI . I tillegg er 24 prosent av bedriftslederne ikke engang sikre på hva teknologien kan bidra med. Kort oppsummert famler nordiske og norske bedriftsledere i sine AI-ambisjoner. Det er en vanskelig pille å svelge gitt ambisjonene i vår nye nasjonale digitaliseringsstrategi.
Årets Omstillingsbarometer fra Abelia, som sammenligner Norges omstillingsevne med 21 andre land, viser at Norge er dårligst i Norden på å ta i bruk nye teknologiske løsninger som AI. Dette til tross for at vi har gode forutsetninger for å ligge i tet, med høy digital kompetanse i befolkningen og digitaliserte offentlige tjenester.
Skal Norge bli verdens mest digitaliserte land og dermed også styrke næringslivets konkurranseevne, er det nødvendig med radikale endringer som omfavner AI. Men effektiv og langvarig implementering av AI kommer ikke bare av seg selv. Her er seks nøkkelinitiativer som bidrar til AI-innsatsen:
1. Fokuser på verdien AI gir, ikke teknologien:
Innsikt fra vår AI-undersøkelse understreker viktigheten av å fokusere på den forretningsmessige verdien til AI i stedet for selve teknologien. Bedrifter bør lage en AI-strategi basert på prioriterte initiativer og bruksområder med potensial til å drive håndfaste forretningsresultater, som inntektsvekst, kostnadsbesparelser og forbedret kundeopplevelse.
2. Etabler en mer strategisk tilnærming:
De fleste bedrifter trenger å ta i bruk en mer strategisk tilnærming til AI, med fokus på initiativer med potensial til å skape forretningsverdi. Selv om inntektsvekst er et viktig fokus, er det ikke den eneste verdien som bør måles. Andre strategiske mål – som å bygge merkevarekjennskap, gå inn i nye markeder, danne strategiske partnerskap og øke markedsverdien – representerer en rekke verdier som strekker seg langt utover den økonomiske gevinsten alene.
3. Forbered virksomheten og kulturen for AI:
Å integrere KI med et strategisk fokus på den brede verdien det gir, betyr å tilpasse AI-initiativer til forretningsmål utover tekniske hensyn. Bedrifter må ikke bare se på AI som en måte å automatisere prosesser på, men som en transformativ kraft som kan omforme konkurranselandskapet og selskapets suksess.
4. Bygg dypere relasjoner med kunder:
Å bygge dypere relasjoner med kunder er avgjørende for selskaper som ønsker å forbli konkurransedyktige i en AI-drevet fremtid. Ved å dra nytte av KI for å levere personlig tilpassede, proaktive og verdifulle opplevelser gjennom hele kundereisen, kan bedrifter differensiere seg fra konkurrenter og bygge langsiktig kundelojalitet.
5. Ikke gjør alt på egen hånd:
Innen AI-feltet, hvor kompleksiteten og utviklingstempoet kan være skremmende, foreslår TCS en samarbeidstilnærming. Bedrifter og ansatte bør oppmuntres til å fokusere på sin kjernekompetanse og strategiske mål, og oppsøke ekstern ekspertise gjennom partnerskap for å slippe å bære hele byrden med AI-implementering internt.
6. Bruk eksisterende ressurser for AI-utvikling:
I tillegg til å samarbeide med eksterne eksperter, bør bedrifter også utnytte eksisterende ressurser og plattformer for å akselerere sine AI-initiativer. Dette inkluderer å ta i bruk åpen kildekode AI-rammeverk og biblioteker, i tillegg til å samarbeide med teknologileverandører som tilbyr forhåndsbygde AI-løsninger og -tjenester.
Norge har alle forutsetninger for å være i toppsjiktet når det gjelder digitalisering i Europa. Vi må gripe mulighetene og utnytte styrkene våre for å sikre at næringslivet vårt blir konkurransedyktig innen AI. Vi kan ikke tillate oss å tape markedsandeler i den globale konkurransen.