Accenture investerer over 3 milliarder dollar i kunstig intelligens
Vil doble antall AI-talenter til 80.000 gjennom rekruttering, oppkjøp og opplæring.
– Det er en enorm interesse for alle områder innenfor AI. Våre kunder må kunne handle for å skape verdi på en ansvarlig måte. Bedrifter som bygger et sterkt fundament for AI, vil være bedre posisjonert for fremtiden. Slike selskaper vil ha en bedre posisjon til å gjenoppfinne seg selv, konkurrere mer effektivt, og oppnå nyskapning, sier Julie Sweet, styreleder og administrerende direktør i Accenture, i en melding fra selskapet.
Investeringen bygger på Accentures erfaring innen kunstig intelligens. Ekspertisen på området omfatter over 1.450 patenter og ventende patentsøknader over hele verden, samt hundrevis av løsninger for kunder, innenfor alt fra markedsføring til detaljhandel, sikkerhet og produksjon. Accenture har integrert AI i sine plattformer som myWizard, SynOps og MyNav. Det er også inkludert i selskapets etiske retningslinjer og ligger til grunn for selskapets eget compliance-program for ansvarlig AI.
Accenture jobber for øyeblikket med mange kunder på prosjekter innefor generativ AI, blant annet ved å hjelpe en hotellgruppe med å håndtere kundehenvendelser.
Vil doble AI-kompetansen
Investeringen på AI omfatter en rekke initiativer for å hjelpe selskaper med å dra nytte av AI-innovasjon, inkludert investering i ressurser, bransjeløsninger, oppkjøp, talent og partnerskap. Videre vil de doble AI-kompetansen til 80.000 fagpersoner og lansere den nye AI Navigator for Enterprise.
Accenture vil også opprette akseleratorer for data- og AI-beredskap i 19 ulike industrier, samt forhåndsbygde bransje- og funksjonsmodeller som utnytter nye generative AI-evner.
– Kunstig intelligens vil være en megatrend som transformerer bransjer, selskaper og måten vi lever og arbeider på de nærmeste ti årene, da generativ AI kommer til å påvirke 40 prosent av alle arbeidstimer. Vår utvidede Data AI-praksis vil hjelpe våre kunder med å utnytte AI sitt fulle potensial for å omforme sin strategi, teknologi og måter å arbeide på, og drive innovasjon og ansvarlig verdiskapning raskere enn noensinne, sa Paul Daugherty, konsernsjef for Accenture Technology.