- Mobilen vårt viktigste tilbehør
Mobiltelefonsalget i Norge øker igjen og pc-salget i forbrukermarkedet er i god vekst, men nettbrettsalget fortsetter å falle.
Dette er noen av de viktigste it-trendene blant alle tallene som Stiftelsen Elektronikkbransjen nå har lagt frem for bransjens utvikling her til lands i 2016.
Totalt ble det solgt forbrukerelektronikk for 33,2 milliarder kroner i Norge i fjor. Dette betyr en omsetningsvekst på 2,8 prosent fra året før – og ny omsetningsrekord.
Tallet representerer den samlede verdien av omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare pc-er til forbrukermarkedet.
I realiteten ligger den faktiske omsetningen trolig noe høyere, ettersom spillkonsoller, tilbehør og stasjonære pc-er ikke er medregnet.
Nettbrett mot pc-er
I Elektronikkbransjens tall er ikke pc-salget til bedriftsmarkedet tatt med og altså heller ikke stasjonære pc-er, så denne delen av statistikken er i realiteten begrenset til å gjelde salget av bærbare pc-er til forbrukermarkedet.
Totalt registrerte Elektronikkbransjen at det ble solgt bærbare forbruker-pc-er for vel 4,3 milliarder kroner i Norge i fjor, en omsetningsvekst på 8,8 prosent fra året før.
Dette er altså gledelige tall for bransjen, men samtidig er det gode salget av bærbare pc-er, ikke minst hybridmodeller med avtakbart tastatur, med på å forklare noe av nedgangen i salget av nettbrett.
– Det ble solgt rundt 613.000 nettbrett i 2015, og i 2016 falt dette med 18,4 prosent til 500.000 enheter, fortalte Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Ifølge Ottemo fortsatte dette en trend som vært der siden 2013, hvor nettbrettene hadde sitt toppår med 950.000 solgte brett.
– Vi tror årsaken er tredelt. Mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og bærbare pc-er med avtakbart tastatur, såkalte hybrid-modeller, har tatt noe av markedet, fremholdt Ottemo.
Mobilsalget opp igjen
Mens nettbrettsalget altså er for nedadgående, har Elektronikkbransjen registrert at salget av mobiltelefoner har begynt å ta seg opp igjen etter noen år med nedgang.
For første gang siden 2013 var det i fjor vekst i mobilsalget igjen. Antall solgte mobiler økte med åtte prosent fra 2015 til 2016, da det ble solgt to millioner mobiltelefoner.
Gledelig for bransjen er det også at verdien av mobilsalget har økt enda mer, fordi nordmenn er så ivrig etter å kjøpe de mer avanserte modellene. Verdien av mobilsalget økte fra vel 7,7 milliarder kroner i 2015 til ni milliarder kroner i fjor, en vekst på 15,8 prosent.
– Vi vil ha flaggskip
– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 33 måneder før vi kjøper ny, sa Ottemo.
Ved forrige undersøkelse beholdt vi telefonene i gjennomsnitt i 30 måneder. Yngre skifter imidlertid oftere mobiltelefon enn folk over 50 år.
Rundt 95 prosent av mobilsalget utgjøres av smartmobiler.
Ny nedtur for fotobransjen
Den delen av elektronikkbransjen som har det som mest traurig for tiden, er kamerabransjen. 2016 ble et nytt år med kraftig nedgang i kamerasalget. Målt i antall enheter sank salget med vel 14 prosent, målt i verdi med hele 38 prosent, fra over én milliard kroner i 2015 til bare 622 millioner kroner i fjor.
Tallene omfatter både stillbildekamera, videokamera og optikk.
Fordelt på kameratype falt kompaktkameraene med 54 prosent og speilrefleks med 33 prosent – målt i antall enheter. Et lyspunkt er at salget av kompakte systemkameraer økte med nesten 17 prosent.
Og action-kamerasalget var opp som en løve i forfjor og ned som en skinnfell i fjor.
Bransjen trøster seg med at nordmenn bruker mye penger på å skrive ut bilder, lage fotobøker, kjøpe bildekalendere og skrive ut bilder på lerret for å dekorere hjemmet. Alt dette ga en samlet verdi på 340 millioner kroner i 2016.
På spørsmål fra Computerworld om det nå råder sterk pessimisme i den norske kamerabransjens, svarte styreleder i Fotorådet, Runar Kristiansen, benektende.
– Alle leverandørene i kamerabransjen har kjent på dette lenge, og jeg synes ikke det råder noen voldsom pessimisme, sa Kristiansen. – Men alle er nysgjerrige på i hvilken retning det går.
– Lær av mobilbransjen
Kristiansen bekreftet at kamerabransjen nå er mer innstilt enn tidligere på å prøve å lære av mobilbransjen, som er kameraprodusentenes største konkurrent.
– Samarbeid av typen Leica/Huawei ser spennende ut, og kamerabransjen bør lære av mobilbransjen om kommunikasjon, deling og brukervennlighet, ifølge Fotorådets talsmann.
Fotorådet ble for noen år siden innlemmet i Stiftelsen Elektronikkbransjen.