Adobe: IT-sjefene mer på banen
IT-sjefene og CIO-ene i de store selskapene involverer seg mer og mer i anskaffelse også av kreativ programvare.
Dette bekrefter Adobes sjef for markedsføring og businesstrategi på Creative Cloud-plattformen, Mala Sharma, overfor PC World Norge.
Mobil markedsføring
I samtalen lovte Mala Sharma mye innovasjon fra Adobes side i månedene som kommer.
Mye fokus ligger på mobile løsninger som hjelper kreative medarbeidere til å skape innhold uansett hvor de er.
I tillegg satser Adobe sterkt på å få videreutviklet synergien mellom de kreative programmene i Creative Cloud-samlingen og analyseverktøyene som ligger i Adobes Marketing Cloud-produkter.
Når mer og mer av markedsføringen av varer og tjenester skjer digitalt og via internett, er det viktigere enn noensinne å finne ut om det kreative innholdet som brukes i markedsføringen, holder mål og gir den salgseffekten man ønsker.
Adobe Marketing Cloud inneholder verktøy på en rekke felter:
- Adobe Analytics har verktøy til å måle og analysere effekten av markedsføring via web, mobile løsninger og andre kanaler.
- Adobe Social er nyttig for dem som vil markedsføre seg bedre gjennom Facebook, Twitter og andre sosiale nettverk.
- Adobe Media Optimizer brukes til finne den rette miksen av markedsføring via internett, plakater og storskjermer, brukerundersøkelser og sosiale medier.
- Adobe Target er verktøy til å teste og optimalisere innhold raskt for å få frem det riktige budskapet til de riktige kundene.
- Marketing Cloud har også verktøy for å administrere kampanjer mest mulig effektivt og for Big Data-analyser i tilknytning til markedsføring.
Beslutningstakerne
På spørsmål fra PC World Norge om Adobe har identifiser beslutningstakerne ved implementering av kreative verktøy som Adobes Creative Cloud-programmer, svarte Mala Sharma at i små og mellomstore bedrifter er det fortsatt det hun kaller de kreative profesjonelle – creative professionals – som har størst innflytelse på beslutningene.
– Det store momentumet starter gjerne her, sa Mala Sharma.
Men i større bedrifter er en endring på gang. Her blir IT-sjefene og CIO-ene stadig oftere involvert i beslutningsprosessene.
– De har en del de skal ha sagt når det gjelder spørsmål som sikkerhet, utrulling av programvare, administrering av abonnementsavtaler og så videre, sa Mala Sharma.
3,4 millioner abonnenter
Det er mindre enn to år siden Adobe gikk fra vanlig lisensbetaling til års- og månedsabonnement på sine kreative programmer. På denne tiden har selskapet sikret seg over 3,4 millioner abonnenter, og tallet øker raskt, ifølge Mala Sharma.
Adobe møter stadig sterkere konkurranse innenfor mange av sine programsjangere, men Mala Sharma mener at Adobe har en stor fordel som konkurrentene mangler: samfunnet av kreative brukere som deler kunnskaper, erfaringer og til og med innhold gjennom Behance-tjenesten knyttet til Creative Cloud-abonnementet.
Her finner man innspill om moter og trender innen digital design, om industridesign, digital kunst, arkitektur, foto, annonsetrender, typografi og mye annet.
Norske kreative stillinger
Mange legger ut tips og triks på Behance-nettet, og man kan søke gjennom medlemmenes profiler for å finne frem til folk man ønsker å spørre om råd eller kanskje engasjere til prosjekter. Her finner man også utlysninger av kreative stillinger, inkludert norske – og en god del norsk innhold.
– Din Creative Cloud-profil er for mange minst like viktig som LinkedIn-profilen din, sa Mala Sharma på den europeiske nettkonferansen som PC World var invitert til som eneste norske deltaker.
Adobe høstet en del kritikk da selskapet gikk over til abonnementsbasert programvaredistribusjon, men Adobe-ledelsen har gang på gang svart på kritikken ved å vise til at Creative Cloud-abonnementene er blitt en åpenbar suksess.
Mala Sharma påpekte i vår samtale at dette også har åpnet for større tilpasninger til ulike brukergrupper, med forskjellige abonnementspakker for eksempel til kreative profesjonelle, til fotografer og studenter. Dette gjelder ikke bare abonnementspriser, men også bedre tilpasning til ulik arbeidsflyt hos de forskjellige brukergruppene, påpekte Mala Sharma.
Fotolia-integrasjon
Selv om hun lovte mye innovasjon fra Adobe i månedene som kommer, var hun vag på detaljer. Det gjaldt også Fotolia, en bildebanktjeneste med 35 millioner bilder og videoer som Adobe nylig kjøpte opp for over seks milliarder kroner.
– Det jeg kan si nå, er dette: Du kan absolutt forvente integrasjon av Fotolia inn i Creative Cloud. Så følg med, vi vil snart dele mer informasjon om dette, sa Mala Sharma, og gjentok hvor viktig det er for brukerne å ha tilgang til kreativt innhold uansett hvor de befinner seg.