Test: De beste høretelefonene i trafikken
Aftershokz leverer hodetelefonene som gir deg full oversikt over trafikkbildet rundt deg.
Det er kan unektelig være farlig å stenge trafikklyder ute når man selv er en del av den. Både på rulleski og sykkel har jeg eksperimentert med løsninger som lar meg høre på musikk, men som ikke tar for mye bort av det som skjer rundt meg.
Trekz Titanium fra selskapet Aftershockz er hodetelefoner med såkalt benledning. Benledning, eller bone conduction på Engelsk, fungerer ved at lyden blir overført til det indre øret via ben i hodeskallen. Resultatet er en slags bakgrunns-lyd, der musikk og tale sendes til det indre øret ved hjelp av vibrasjoner. Vi testet dette ved å klemme hodetelefonene rundt en tom brusboks, og fikk dermed en fin liten høyttaler.
Gode på hodet
Trekz Titanium, er som navnet foreslår, laget av en blanding av plast, gummi og titan. De er meget lette, og kan bøyes helt ut uten at noe blir ødelagt. De sitter ikke over ørene, men foran på tinningen, og holdes oppe av en bøyle rundt nakken. I bruk er de meget behagelige på; etter mange timer på sykkelen merket vi fremdeles ingen ubehag. Det følger også med gummipakninger som gjør at bøylen siter bedre for de med litt mindre nakke og hode.
På den høyre bøylen finner vi av/på-knapp, samt inngang for lading og volumknappene. På den venstre siden finner vi en multifunksjonsknapp som lar deg spille av og bytte musikk, samt bruke telefonens handsfree. Denne knappen er lett å betjene selv med hansker på, men volumknappene kan være litt vriene å få has på.
Det følger med et eget futteral til hodetelefonene, og her finner man også et par ørepropper, om man ønsker å stenge annen lyd ute, for eksempel under pendling med tog. Lyden oppleves også noe skarpere når man bruker øreplugger, mer om dette senere. Batteritiden er oppgitt til cirka seks timer, noe som stemte bra med våre erfaringer.
På grunn av de tynne stengene der hodetelefonenen hviler på ørene går det helt fint å bruke briller med disse på, og de satt også meget komfortabelt under både hjelm og lue. De er IP55-sertifisert, og virker å tåle både svette og regn godt.
Ikke for musikkens skyld
Bare så det er sagt med en gang; dette er ikke hodetelefonene for deg som bryr deg om lydkvalitet. Når man ikke stenger noe lyd ute, får man heller ikke den beste opplevelsen av musikken, men det er ikke poenget med Skulllz Titanium heller. Vi opplevde en plagsom vibrasjon i hodetelefonene når vi hørte på musikk med mye bass (denne var riktignok ikke like merkbar under trening), og både når det kommer til mellomtoner og diskant presterer disse godt under par.
Lyden er derimot mer enn god nok under trening, og man blir raskt vant til den litt merkelige følelsen det er å få lyden servert rett til det indre øret. Rekkevidden til telefonen er god, og det gikk overraskende bra å ta imot telefonsamtaler underveis. Mikrofonen er dog følsom for bevegelse, og samtalene kunne falle litt ut når man bevegde på hodet, spesielt når vi brukte den under hjelmen. Siden man hører verden rundt seg, lider man heller ikke av å rope inn i telefonen når den ringer.
Hodetelefonene lekker overraskende lite lyd, men i våre tester krevde de rimelig høyt volum på telefonen for å høres godt.
Ikke bare trening
Det er relativt lett å se for seg andre bruksområder for Trekz Titanium, og selskapet jobber nå aktivt for å tilpasse produktet til døve og blinde. Også i industrien kan disse fungere godt, spesielt i situasjoner der man er avhengige av lyder fra utsiden for å gjøre jobben sikkert.
Ved hjelp av Bluetooth-koblingen kan man også enkelt se for seg disse i bruk som kommunikasjon i kriseområder der man er avhengige av ekstern kommunikasjon og samtidig høre hva andre sier, eller bare i et kontorlandskap der man kan fortsette samtalen samtidig som man hører på musikk.
Konklusjon
Selv om benledning ikke er en helt ny teknologi, er det foreløpig ikke mange som har implementert dette like godt som vi finner i Trekz Titanium. Ideen om å ikke måtte stenge verden ute når man vil høre på musikk er så smått genial, og gjennomføres av disse hodetelefonene på en brukbar måte.
Primært til trening, kanskje, men vi ser mange muligheter utenfor dette området for hodetelefonene. Og skal de brukes til trening i trafikken er vi usikre på om du finner noe bedre enn dette.