Hvilke av dine ansatte er klare for AI-æraen? Neppe de du tror
DEBATT: Midt i en tid hvor kunstige intelligens-løsninger slippes fri i strie strømmer, stilles det store krav til både ansatte og virksomheter. For der det for noen kolleger kan være en frihet, så vil det være en belastning for andre.
Vi står ved starten av det man i fremtiden kanskje vil kalle for AI-æraen, der kunstig intelligens (AI) vil bli så brukervennlig at det blir en integrert del av hverdagen og arbeidslivet.
Men i likhet med hvordan robotene aldri egentlig kom og tok jobbene våre, så vil AI også bli et supplement i hverdagen, mer enn det blir en erstatning. Hver dag kjemper folk med hundrevis av beslutningstakingsprosesser, og stadig flere opplever en drastisk økning i beslutninger, mens mengden data man må forholde seg til samtidig også øker. 85 prosent av alle ledere mener i den nyeste globale Decision Dilemma-undersøkelsen fra Oracle, at de kjemper med skyldfølelse over både å ta beslutninger for tregt og å ta feil beslutninger.
Samtidig er det én ting vi må være oppmerksomme på: Ikke alle vil være like gode til å håndtere hvordan AI vil hjelpe oss. Hvem tror du vil være best: Gen Z-erne eller Baby Boomerne?
For mye data = treghet
Vi står midt i en større data-revolusjon. Som samfunn genererer vi stadig mer data og informasjon på tvers av både private og virksomheter, og med den økende mengden IoT-enheter, sensorer og tilkoblede enheter blir mengden og tilstrømmingen av data ikke mindre.
Ikke alle vil være like gode til å håndtere hvordan AI vil hjelpe oss.
Det er data som må hentes inn i virksomhetenes beslutningsprosesser, og relevant data kan ha stor betydning for å treffe forretningskritiske beslutninger. Men det blir raskt vanskelig å finne disse relevante dataene – man kan ikke se skogen for bare trær.
Undersøkelsen avslører også hvordan beslutninger påvirker oss alle. Ni av ti ledere forteller blant annet at mengden data har ført til organisatorisk treghet: Altså at store mengder data fører til færre beslutninger og tregere drift.
Det er her AI kommer inn i bildet, og må benyttes til å filtrere den store mengden med data. I disse dager ser vi en eksplosjon av AI og chatbotter innebygget i ERP-systemer, databaser og skytjenester, som allerede i dag kan hjelpe til med å finne fokus i store datamengder.
De gamles dataforståelse er på vei ut
Og hvis du tror at AI og store mengder data passer best til den nyere generasjon av digitale innfødte, så kan det være at resultatene fra undersøkelsen vår vil overraske deg. For selv om de unge digitale innfødte nærmest er født med en iPhone i hånden og kan sjonglere 17 SoMe-plattformer samtidig, så har de eldre generasjonene en helt annen dataforståelse.
... selv om de unge digitale innfødte nærmest er født med en iPhone i hånden og kan sjonglere 17 SoMe-plattformer samtidig, så har de eldre generasjonene en helt annen dataforståelse.
Generasjon Z, altså dem som nettopp har kommet inn på arbeidsmarkedet, er vant til å få servert kunnskap digitalt. Og Decision Dilemma-undersøkelsen viser at det spesielt er generasjon Z, som opplever at store mengder data overvelder dem – hele 89 prosent av denne generasjon synes det er for mye.
Boomerne opplever dette i mindre grad. Her sier 66 prosent at de overveldes av den store mengden data, og forklaringen ligger både i deres livslange erfaring, men også i at de er vant til at prosessere informasjon.
De har fra barnsben lært å bearbeide data og informasjon, forholde seg til den og sette den i system, mens generasjon Z i langt høyere grad har mottatt ferdig bearbeidet informasjon og analysert den.
Derfor må organisasjoner og ledere være spesielt oppmerksomme på at de i rekrutteringsprosessen støtter fremtidens medarbeidere i deres beslutningstaking, og hjelper dem med å håndtere store datamengder og et hav av informasjon. Ikke minst må de lære av de som sakte men sikkert er på vei ut av arbeidsmarkedet.
For med data handler det, som så mye annet her i livet, om kvalitet – ikke kvantitet.
For med data handler det, som så mye annet her i livet, om kvalitet – ikke kvantitet.