NYHETER:
Klarnas AI-assistent håndterer kundene
Allerede etter en måned håndterer Klarnas AI-assistent 2 av 3 henvendelser fra kunder. Tror på resultatforbedring på 40 millioner dollar i 2024.
Klarnas nye AI-assistent er bygd på OpenAI-teknikk. Etter bare en måned har har assistenten hatt 2,3 millioner samtaler. Noe som tilsvarer 2/3 av Klarnas kundeservice-chatter.
– Klarna er i absolutt i fremste rekke blant OpenAIs partnere når det gjelder adopsjon og praktisk tilnærming til AI. Sammen tilgjengeliggjør vi det enorme potensiale AI har for å øke produktivitet og forbedre vårt daglige liv, sier Brad Lightcap, COO hos OpenAI.
Det går frem av en pressemelding fra selskapet. Og ifølge den samme meldingen har AI-assistenten utført arbeid som tilsvarer 700 heltidsansatte kundeservicemedarbeidere.
Bedre avkastning
Resultater viser at kundetilfredsheten er på nivå med å ha hatt kontakt med menneskelige kundeservicemedarbeidere.
– Dette AI-gjennombruddet innenfor kundeinteraksjon innebærer uslåelige opplevelser for våre kunder til bedre priser, mer interessante utfordringer for våre ansatte og bedre avkastning for våre investorer, sier medgründer og administrerende direktør i Klarna, Sebastian Siemiatkowski i pressemeldingen.
Et element som trekkes frem er at håndteringen av forskjellige henvendelser er mer eksakt. Det har ført til 25 prosent færre gjentatte forespørsler.
Et annet resultat er at Klarnas kunder nå får løst sine henvendelser på mindre enn 2 minutter. Tidligere tok det i gjennomsnitt 11 minutter. Dette er en forbedring på 82 prosent.
AI-assistenten er tilgjengelig i 23 land, hele døgnet, og kommuniserer på mer enn 35 språk.
OpenAI
Effektiviteten i den nye assistenten anslår Klarna i pressemeldingen at vil føre til en resultatforbedring på 40 millioner dollar i løpet av 2024.
– Klarna har også sett en enorm forbedring i kommunikasjon med lokale innvandrer- og utvandrersamfunn i alle markeder takket være AI-assistentens brede språkstøtte, skriver selskapet i pressemeldingen.
Assistenten, som er bygd på OpenAI-teknikk, er utformet for å forbedre shopping- og betalingsopplevelsen for Klarnas 150 millioner kunder over hele verden. Den kan håndtere en rekke oppgaver – fra flerspråklig kundeservice til håndtering av tilbakebetalinger og returer – samt fremme sunne økonomiske vaner.
Fortsatt mennesker
– Lanseringen innebærer et stort skritt fremover i Klarnas visjon om en helt AI-drevet finansiell assistent som skal spare tid, bekymringer og penger for forbrukere og samtidig gjøre den globale banksektoren mer effektiv og forbrukerfokusert. Nye og spennende funksjoner er allerede på gang, og vil i løpet av kort tid bli lagt til i AI-assistenten, skriver selskapet i pressemeldingen.
Selskapet presiserer at deres kunder også i fortsettelsen kan velge å chatte med et menneske.
– Vi er svært glade for denne lanseringen, men den understreker også den dyptgripende innvirkningen AI vil ha på samfunnet. Vi ønsker igjen å understreke og oppmuntre samfunnet og politikere til å tenke nøye gjennom dette, og tror at en omtenksomt, informert og stødig forvaltning vil være avgjørende for å navigere gjennom den pågående transformasjonen av samfunnene våre, Klarna-sjef Siemiatkowski.