LEDER | Generativ AI
De i midten skal bli de første
Den store oppmerksomheten rundt generativ AI skaper hodebry for it-avdelingene både i innland og utland.
De fleste styrer forventer at virksomheten ligger, om ikke i forkant, så i hvert fall på linje med teknoutvikling. Men det er ikke alltid trivielt når ingen helt vet hvor utviklingen er på vei. Som med generativ AI.
Ifølge Gartner er nå utviklingen av AI på vei ned i det analyseselskapet kaller «trough of disillusionment». Det kan kanskje best kan oversettes som «desillusjonens bunn» og indikerer på «gartnersk» at teknologien har vært gjennom en periode med store forventninger – men hvor de faktiske gevinstene har uteblitt. Da blir alle litt deppa, før teknologien modnes og det kommer på plass løsninger som gir gevinst på investeringene. Gartners «hype»-kurve, som den kalles, illustrerer godt hvordan ulike teknologier utvikler seg fra unnfangelse til modne produkter og tjenester i et kommersielt marked.
Dyrt og risikabelt
Og det er det IT-ansvarlige i bedrifter og organisasjoner må forholde seg til. Investeringer i uferdig teknologi er dyrt og risikabelt. Og ikke minst stjeler det tid, oppmerksomhet og penger fra andre IT-områder i en virksomhet, som også må vedlikeholdes og utvikles. Det kommer tydelig frem i en undersøkelse fra et annet analyseselskap, IDC. Der svarer nesten halvparten av respondentene (IT-sjefer) at manglende forutsigbarhet på pris og hittil tvilsomme resultater er de viktigste hindringene for å utvikle løsninger som tar generativ AI i bruk.
Historien viser at det sjelden er de første som tar i bruk ny teknologi som blir vinneren til slutt.
Det bakteppet skaper en betydelig spagat for IT-avdelingene. Digitaliseringsminister Karianne Tung har gitt marsjordre til offentlig sektor. NHO roper om AI-insentiver til næringslivet. Og annen hver dag kommer det rapporter som nærmest avskriver virksomheter som ikke er helt fremme i skoa på kunstig intelligens.
Ulike organisasjoner har ulike forutsetninger. Det er derfor risiko forbundet med å spre om seg med generelle råd. Men, likevel …
Historien viser at det sjelden er de første som tar i bruk ny teknologi som blir vinneren til slutt. Det er dem som høster erfaringer og investerer i utprøvde løsninger som ofte når lengst. Det er ikke veldig overraskende om det viser seg å være tilfelle for generativ AI også.
Litt oppfordring til is i magen, der altså.