DEBATT: | Nageswar Cherukupalli, Cognizant

OPPLÆRING: Mange finansinstitusjonene oppgir kompetansemangel som en stor utfordring for å nå KI-målene. Derfor haster det med å komme i gang med opplæring. (Getty Images/iStockphoto)

Kompetanse og teknologi: Grunnpilarene for AI i finans

I år vil finansbransjen for alvor forstå behovet for å legge et solid grunnlag for å hente potensialet i kunstig intelligens.

Publisert

Det vil bety en målrettet satsning på kompetanseutvikling, etablering av teknologisk infrastruktur og en proaktiv tilnærming til regelendringene bransjen står ovenfor.

En rapport fra Cognizant viser at minst 90 prosent av alle yrker på en eller annen måte vil påvirkes av generativ kunstig intelligens. I finansbransjen gjelder det spesielt ansatte i kundesentre og kundemottak. I mange tilfeller vil generativ kunstig intelligens utvide arbeidsoppgavene og øke produktiviteten. Men for at det skal bli en realitet, må bedrifter investere i de ansattes kompetanse.

Økt verdi

Med tanke på at 32 prosent av finansinstitusjonene oppgir kompetansemangel som en stor utfordring for å nå KI-målene, haster det med å komme i gang. I 2025 vil mange prioritere opplæring som gjør de ansatte i stand til å bruke KI-verktøy effektivt. Kritisk tenkning, kreativitet og kommunikasjon blir viktigere for å identifisere nye problemer og muligheter der teknologien kan bidra til økt verdi.

Nageswar Cherukupalli, Senior Vice President i Cognizant

For å fungere best mulig krever generativ kunstig intelligens tilgang til relevant, og ikke minst, korrekte data. Selv om mange banker allerede har gjort fremskritt på dette området, er det fortsatt forbedringspotensial. Selv om nesten alle ledere mener teknologien vil endre bransjen, mener kun 17 prosent at bedriften er moden nok når det kommer til databehandling.

2025 og 2026 blir sannsynligvis årene hvor bransjen fortsetter å eksperimentere for å leggergrunnlaget for bruk av kunstig intelligens. Det som er viktig er allerede nå å kartlegge hvor man står i forhold til fremtidige behov. Ved å investere i robust teknologisk infrastruktur, kan selskaper sikre at data lagres og gjøres tilgjengelig på en måte som støtter oppom virksomheten. Samtidig må det legges til rette for økt transparens med tanke på hvordan KI-systemer bruker data for beslutningstaking.

Høyrisiko-KI

EU har lansert en egne retningslinjer for å regulere bruken av såkalt høyrisiko-KI. Når stadig flere tar i bruk generativ kunstig intelligens, vil også usikkerheten blant kundene øke. Spesielt med tanke på hvordan data om dem blir brukt. Derfor må finansnæringen være forberedt på å raskt tilpasse seg nye regler og krav.

Generativ kunstig intelligens står ved et vendepunkt. Finansselskaper som ønsker å være konkurransedyktige bør starte på reisen allerede nå.

Heldigvis er det sånn at etter hvert som bransjen oppnår høyere KI-modenhet, så blir det også enklere å identifisere hvordan det kan skape verdi. For eksempel anser 45 prosent av økonomene at KI-drevne virtuelle assistenter blir nyttig for virksomheten. 36 prosent mener at det vil bidra til verdi gjennom søk i finansielle dokumenter og personlige økonomiske anbefalinger.

Generativ kunstig intelligens står ved et vendepunkt. Finansselskaper som ønsker å være konkurransedyktige bør starte på reisen allerede nå. Årene som kommer, vil være avgjørende for bedrifter som vil modernisere seg for å skape verdi over tid. De som utsetter å ta grep, risikerer å bli hengende etter i et hurtig endrende miljø.