NYHETER:

EN BRØKDEL: – Vår forskning viser at salgsrepresentanter fortsatt bare bruker 30 prosent av tiden på faktiske salgsaktiviteter, forteller Rune Reikerås i Salesforce. (Foto: Salesforce)

Mange sliter med å få opp salgstakten – selv med AI

Selgere bruker fortsatt bare 30 prosent av tiden sin på faktiske salgsaktiviteter.

Det er et stort gap mellom forventninger til salg og tiden selgerne bruker på salg. Til tross for at salgsavdelingene blir bedt om å levere mer verdi, sliter de fortsatt med å maksimere tiden de bruker på salg. Det viser undersøkelsen State of Sales fra Salesforce.

 – Vår forskning viser at salgsrepresentanter fortsatt bare bruker 30 prosent av tiden på faktiske salgsaktiviteter, noe som er uendret fra State of Sales-rapporten i 2022. Dette understreker behovet for innovative løsninger for å redusere tidkrevende oppgaver og øke produktiviteten, sier Rune Reikerås, Regional Vice President i Salesforce Norge, i en pressemelding fra selskapet.

AI er ingen magisk tryllestav

 I undersøkelsen kommer det også frem at 80 prosent av salgsteamene eksperimenterer med, eller har fullt ut har, implementert AI-løsninger. – Den største fordelen med det er forbedret datakvalitet og nøyaktighet. AI bidrar til å synkronisere kundedata på tvers av plattformer, noe som sikrer nøyaktig og oppdatert informasjon, forklarer Reikerås.

 Ifølge undersøkelsen uttrykker nesten en tredjedel av fagfolk innen salg bekymring for datasikkerhet, fullstendighet og nøyaktighet. Bekymringsverdig er det at kun 35 prosent av selgere har full tillit til nøyaktigheten av organisasjonens data.

For å adressere disse bekymringene, viser tallene oppløftende nok at mer enn halvparten av salgsteamene jobber med å forbedre sine datasikkerhetstiltak. – Likevel er det færre enn halvparten som etablerer retningslinjer for etisk bruk av AI, det bør høyere opp på agendaen, sier Reikerås.