DEBATT:
Vi trenger et nytt fag i grunnskolen: teknologi
Vi kan ikke lenger overse betydningen av grunnleggende teknologiforståelse for barn og unge. Det er på høy tid at teknologi blir et obligatorisk fag for alle.
I dag er teknologi integrert i alle deler av samfunnet vårt. Teknologien er med oss, fra enkle hverdagsoppgaver til komplekse industrielle prosesser. Som konsekvens trenger alle en grunnleggende forståelse for teknologi i 2024, og alle bør få muligheten til å lære. Det må sikres av skolen.
I Norge uteksamineres det drøyt 3000 med IKT-kompetanse hvert år. Fellesnevneren for de aller fleste? De er vokst opp i familier og miljøer der de introduseres til teknologi fra ung alder – og ikke minst hvilke muligheter en slik utdanning kan gi. Konsekvensen er et begrenset mangfold i perspektiver, bakgrunner og holdninger blant de som utvikler de digitale løsningene vi omgir oss med hver eneste dag. Et obligatorisk teknologifag i grunnskolen vil åpne for at flere unge, uavhengig av forutsetninger, gjøres kjent med teknologiens muligheter.
De som programmerer, lager morgendagens samfunn. Ved å gi flere unge muligheten til å utvikle teknologiske ferdigheter, sikrer vi flere perspektiver og ideer som skal forme fremtiden. Tiltaket vil ikke bare fremme mangfold i teknologistudier, men også i arbeidslivet og samfunnet. Det vil gi oss bedre og mer demokratiske løsninger.
I tillegg ser vi at inntoget av AI vil føre til enda flere jobber innen teknologifagene. Det oppstår da behov for fagpersoner som kan utvikle, iverksette og vedlikeholde systemene. Dette krever ikke bare teknisk kompetanse, men også forretningsforståelse og spisskompetanse på de etiske problemstillingene. Skal Norge være i stand til å dra nytte av mulighetene som AI bringer med seg, er vi helt avhengige av å investere i utdanning og kompetanseutvikling.
Vi må diskutere hvordan et teknologifag skal se ut i praksis. Det bør handle om mer enn bare koding, men om sikkerhet, etikk og hvordan en kan bidra i det teknologiske landskapet. Skolen har både et utdanningsoppdrag og et danningsoppdrag. Disse er gjensidig avhengige av hverandre.
Innføringen av et nytt fag vil ikke være perfekt fra dag én, men vi har lærere som har vist at de kan tilpasse og utvikle seg. Det er også en anledning til å tenke nytt rundt lærer- og elevroller. For å støtte lærerne kan elever fungere som lærerassistenter, noe som vil gi dem en dypere forståelse og eierskap til egen læring.
For samfunnet vil det være enormt verdifullt at kommende generasjoner har dypere kompetanse om teknologi.
Vi må også vurdere hvordan vi i næringslivet kan bidra med ressurser og ekspertise. Ved å samarbeide kan vi skape et utdanningssystem som forbereder elevene våre på fremtiden, og som samtidig reflekterer verdiene i et mangfoldig og inkluderende samfunn.
Læringsarenaen bør reflektere samfunnet elevene går ut i. For samfunnet vil det være enormt verdifullt at kommende generasjoner har dypere kompetanse om teknologi.