DEBATT | Eric Østlund-Folkeryd, Microsoft

UTEN GODKJENNING: Globalt bruker hele 75 prosent av kunnskapsansatte AI i arbeidet sitt, og 79 prosent av disse gjør det uten å ha fått tildelt et godkjent AI-verktøy, skriver Eric Østlund-Folkeryd. (Foto: Istock)

AI – Kvalitetsforsterker, ikke en kostnadsbesparelse

Nærmest alle diskuterer bare hvordan AI kan redusere kostnader og øke effektiviteten. Utgangspunktet bør heller være hvordan virksomheten definerer og måler kvalitet.

Publisert

De fleste virksomheter snakker om AI som en mulighet du må ta for ikke å falle etter – og det er jeg enig i. Det er heller ikke overraskende ettersom undersøkelser blant annet viser at forventet avkastning på investeringen (ROI) fra AI-bruk er 132 til 353 prosent. AI anslås nå å ha en gjennomsnittlig årlig vekstrate på over 55 prosent drevet av virksomheter i alle størrelser.

Det er også stor interesse for AI blant ansatte. Globalt bruker hele 75 prosent av kunnskapsansatte AI i arbeidet sitt, og 79 prosent av disse gjør det uten å ha fått tildelt et godkjent AI-verktøy. Imidlertid føler mange ansatte seg engstelige for at AI vil «ta jobben min», eller at noen som spesialiserer seg på AI vil erstatte dem. Virkeligheten er nok mer nyansert.

Som med alle store utviklinger på arbeidsplassen, vil vi kunne oppnå mer enn før. Men til tross for stor interesse, mangler det fortsatt kunnskap om hvordan bedrifter bør bruke AI for maksimal effekt. Faktisk er det mange som går feil allerede i målene som settes for hva AI skal bidra med. Derfor har bedriftens beslutningstakere en vanskelig oppgave når de skal navigere i denne nye virkeligheten. Det er også store fallgruver som må unngås.

Kvantitet versus kvalitet 

Det jeg ofte hører, både fra bedrifter og folk som jobber med AI, er hvordan AI kan være en kostnadsbesparelse og bidra til effektivitet. Dette er absolutt sant, men det er langt fra det viktigste AI faktisk kan oppnå i bedrifter.

Den største fordelen og ulempen med AI-teknologi er dens enorme fleksibilitet.

Bedrifter bør heller vurdere, på et strategisk nivå, hvordan AI kan brukes til å oppdatere måten de jobber på. En god måte å starte på kan være å diskutere hvordan man definerer og måler kvalitet – denne innsikten er god å ha som grunnlag når man utforsker ulike bruksmåter for AI. Dette lar deg nærme deg AI-problemet på en mer proaktiv måte og øke sannsynligheten for at alle involverte, fra ansatte til kunder, vil dra nytte av utviklingen. Eksempler på kvalitetsforsterkere kan være å muliggjøre mer velinformerte beslutninger og prioritere riktig ved å la AI oppsummere store mengder informasjon eller gi nye perspektiver. Et annet eksempel er å holde mer virkningsfulle møter og interaksjoner der AI kan ta notater og distribuere oppgaver. Eller det kan være å la AI hjelpe ansatte med grunnleggende analyse, skriftlig oppretting eller design, og dermed heve ferdighetene til hver ansatt.

Det er også viktig å sikre at endring ikke bare drives ovenfra. Hvis 75 prosent av de ansatte allerede leter etter AI, er det allerede drivkraft og interesse. Sørg for å dra nytte av dette og involver ansatte i diskusjonen om hvordan AI kan drive kvalitet og hvordan du kan finne de bruksområdene som betyr noe for akkurat din virksomhet. Den største fordelen og ulempen med AI-teknologi er dens enorme fleksibilitet – selv de beste AI-leverandørene på markedet har ikke et fullstendig bilde av bruksområdene verktøyene deres kan ha. Verdien av AI kommer når du finner de mest effektive måtene å veve disse verktøyene inn i arbeidsflytene dine.

Så legg tankene om tids- og kostnadsbesparelser til side et øyeblikk og tenk i stedet på: Hva kan AI bidra med for å skape kvalitet? Hvis du kan gå fra ustrukturert og sporadisk bruk av AI, til å jobbe strategisk med AI for å skape konkurransefortrinn, så vil du vinne i det lange løp.