DEBATT | Julie K. Hetland, Tietoevry
Ikke la IT-avdelingen styre KI-utviklingen alene
IT-avdelingen er en kritisk ressurs når virksomheten skal ta i bruk KI. Samtidig er det avgjørende for å lykkes at KI ikke bare blir en måte å effektivisere på, men at hele organisasjonen bidrar til innovasjon og nyskaping.
Det virker kanskje innlysende for mange, men poenget er høyst relevant når vi snakker om en teknologi som utvikler seg så raskt som KI gjør. De valgene vi tar i dag, er med på å forme fremtiden. Derfor kan ikke IT-avdelingen alene avgjøre hvordan KI skal tas i bruk i virksomheten.
IT-avdelingens perspektiv kan ikke undervurderes
IT-avdelingen har et viktig perspektiv. De har innsikt i de tekniske aspektene av virksomhetens drift, og deres spesialkompetanse er viktig, både for å sikre effektiv drift, for nyskaping og innovasjon. IT-avdelingen ser virksomheten fra innsiden, og er ofte helt avgjørende for å utnytte ny teknologi og finne riktige løsninger. De har oversikt over infrastrukturen, datasikkerheten, de ansattes behov og kan sørge for at systemene fungerer på beste måte.
I rapporten Klar for KI undersøkte vi nylig virksomheters syn på bruk av kunstig intelligens. Rapporten viser blant annet at andelen som mener virksomheten er moden for KI, er signifikant høyere blant ansatte som jobber i en IT-avdeling, sammenlignet med de som jobber i andre avdelinger i virksomheten.
Det sier noe om hvor viktig IT-avdelingen er, selv om det kanskje også sier noe om at de virksomhetene som har egne IT-avdelinger ligger lenger fremme når det kommer til å ta i bruk nye verktøy som KI.
IT-avdelingen ser innsiden, men ikke nødvendigvis helheten
På spørsmål om i hvilke områder av virksomheten man forventer størst verdi ved bruk av KI, er det særlig knyttet til interne systemer (70 prosent) og saksbehandling (56 prosent), at flest ser størst verdi.
Men innsiden er bare den éne siden og ett perspektiv og fokus blir oftere effektivisering av interne prosesser, enn å revolusjonere forretningsmodellen.
Et viktig funn i undersøkelsen, er at blant de som jobber i egne IT-avdelinger, er det flere som svarer at KI har størst verdi internt i organisasjonen, enn de som er plassert i andre avdelinger og i større grad opplever at KI vil ha ekstern verdi.
Fremtidens vinnere vet at hele organisasjonen må med
Det er her ledelsen må ta ansvar, se helheten og sørge for at flere ressurser i organisasjonen er med. Sammen må de definere målbilder og muligheter i forbindelse med implementering av KI-løsninger.
KI kan brukes til alt fra å utvikle strategier og produksjon av kundetilbud, til logistikk, retningslinjer og regler og nye forretningsaktiviteter. For å sikre at så mange av mulighetene som mulig realiseres, må både kunde- og brukerperspektivet inn, på strategisk og operativt nivå.
For å sikre at så mange av mulighetene som mulig realiseres, må både kunde- og brukerperspektivet inn, på strategisk og operativt nivå.
Fremtidens vinnere har forstått dette og klarer å spille på styrkene til hele organisasjonen ved implementering av KI. Og for de som vil lære av de beste, her er tre råd som sikrer bred involvering i arbeidet med implementering av KI i egen organisasjon:
1. Finn de gode brukereksemplene ved å involvere flere deler av organisasjonen.
2. Start i det små; lag et scope på et brukereksempel som gjør at dere raskt får testet.
3. « Fail fast and pivot» ; lag et internt testmiljø, gjerne med dummy-data i starten for å kunne avdekke flest mulig feil før dere appliserer ekte og mer sensitiv data.