DEBATT | Geir Balsnes, NTT Data

AI-agenter krever digital empati for å lykkes
AI-Agenter er på vei inn i livet vårt, både på jobb og i privatlivet! Er vi klar for denne muligheten og utfordringene som de bringer med seg?
En AI-agent (kunstig intelligens-agent) er et system som kan ta beslutninger og utføre handlinger for å oppnå spesifikke mål. En AI-agent kan sanse omgivelsene, analysere informasjon, planlegge og handle basert på sine mål og regler. Agentene betegnes som nye digitale medarbeidere og mange programvareleverandører har allerede begynt å levere AI-agenter som en del av sine løsninger. Vi bruker dem allerede i biler, til aksjehandel, anbefalingssystemer og så videre. Og etter hvert blir det aktuelt med mer avanserte assistenter.
Samhandling mellom mennesker er en utfordring i alle virksomheter og i samfunnet generelt. Dersom vi skal utnytte mulighetene som AI-agentene gir oss så må vi også lære oss samhandling der de digitale assistentene inngår i samhandlingen like naturlig som mellom oss mennesker alene.
Digital empati blir avgjørende!

Uten digital empati vil det gå galt med mange digitale løsninger i årene som kommer! Menneskeheten er bygd på samarbeid, forståelse og mulighetens kunst. Med empati forstår vi hverandre og kan forestille oss hvordan den/de andre føler og opplever situasjoner og vi kan bevisst justere våre handlinger deretter.
Pr. definisjon er empati evnen til å oppdage og erkjenne andres følelser og tanker.
Emosjonelt handler det om å se andres følelser, som for eksempel redsel, sorg, tristhet, glede og andre følelsesmessige tilstander. Kognitivt handler det om å kunne sette seg inn i den andres opplevelse av en situasjon.
Hvor ofte har vi vel ikke hørt uttalelser som «Han/hun er ufølsom og mangler totalt empati». Mangel på empati kan gi store utfordringer i en familie, mellom venner og i organisasjoner, for ikke å si hele samfunnet.
Den naturlige menneskelige empati vil komme til kort og vi må lære oss digital empati for å sikre at samhandling og kultur fortsatt blir så menneskelig som mulig.
Hva skjer så når våre digitale venner; roboter, digitale AI-agenter og lignende digitale medarbeidere skal arbeide sammen med oss? Den naturlige menneskelige empati vil komme til kort og vi må lære oss digital empati for å sikre at samhandling og kultur fortsatt blir så menneskelig som mulig.
Kalde, digitale medarbeidere har i utgangspunktet ingen empati. De har heller ikke automatisk innebygd samfunnets etikk og øvrige spilleregler. Dette må, så langt det er mulig, bli en del av treningen av AI-modellene som er grunnlaget for de digitale agentene.
Samhandling
Digital empati gjelder også andre veien. Vi mennesker, som skal samhandle med robotene og Ai-agentene, må lære oss å forstå de digitale medarbeidernes «følelser», hvordan de oppfører seg og reagerer i alle situasjoner. Vi kan ikke forvente den samme reaksjonen som fra et annet menneske i samme rolle.
Tidligere var det snakk om mennesker, teknologi og prosesser. Fremover må vi legge til de digitale aktørene som likeverdig partner i det moderne samfunnet. De er allerede til stede og vi vil få flere. Digital empati blir avgjørende. Merk deg begrepet og sett deg inn i utfordringene! AI-agentene er kommet for å bli!