DIGITALISERING:

DROPPER: McDonald's avslutter et forsøk med å bruke stemmestyrt AI for bestilling. (Illustrasjon: Skjermdump, McDonald's Norge)

McDonalds dropper stemmestyrt AI

Hamburgerkjeden McDonalds avslutter et prøveprosjekt i USA der kunstig intelligens (AI) tok imot ordre i drive-thru-restauranter. Kunder har meldt om flere rare misforståelser.

Publisert

Prøveprosjektet ved over hundre av kjedens utsalgssteder var et samarbeid med IBM. Selv om det nå er avsluttet, utelukker ikke McDonalds at kundene i fremtiden kan bli møtt med andre stemmestyrte løsninger.

Kilder med kjennskap til teknologien sier til CNBC at stemmegjenkjenningen blant annet slet med å forstå ulike dialekter og aksenter, noe som bidro til å gjøre AI-løsningen mindre presis.

McDonalds ønsker ikke på kommentere presisjonsnivået, men kunder har delt historier om til dels bisarre feil og misforståelser. En video på Tiktok fra i fjor viser tilsynelatende at AI-assistenten fortsetter å legge til ordre etter ordre etter ordre med kyllingnuggets, mens kunden ler og forsøker å få systemet til å holde opp. Andre har fortalt om andre tabber, som is levert med ketsjup og smør eller ordre som er fanget opp fra andre biler i nærheten.