SAMFUNN | KI og forsikring

VURDERING AV SKYLD: Skyldspørsmålet etter bilskader vil fremover i stor grad bli avgjort av KI – i alle fall hos Tryg Forsikring. (Foto: Istock.com/Schad1953)

85 prosent av Trygs bilskadesaker skal behandles av KI

Nordens største forsikringsselskap, Tryg, utvider bruk av kunstig intelligens. Planen er først at en ny KI-modell skal avgjøre skyld i opptil ni av ti bilsaker.

KI-modellen til Tryg skal ta seg av bulkeskader og mindre sammenstøt mye kjappere enn en person ville gjort i vurderingen av skyld.

– Når du har meldt skaden din, vil den [KI-modellen] i løpet av noen timer vurdere om det er du eller naboen din som har feil, sier skadedirektør i Tryg i Danmark, Maria Palsmark.

Selskapet, som behandler mer enn 50.000 bilskader hvert år, sier modellen etter planen skal være i drift innen en måned og senest rett før sommerferien.

Normalt kan behandlingen av de aktuelle bilskadesakene ta alt fra noen dager til flere uker.

Til sammenligning vil KI-modellen etter sigende kunne avklare skyldspørsmålet på noen minutter, eller maks noen timer. Vurderingen vil bli basert på skademeldingen fra de involverte og politiet.

Betydelig trening

I rundt hvert tiende tilfelle vil saksbildet være for komplekst. Da sendes saken videre til en skadebehandler med puls.

KI-modellen har trent på 42.000 gamle saker, mens den ferdige modellen er testet på ytterligere 4.000 saker.

Ifølge Tryg øker kundetilfredsheten med opptil 30 prosent når responstiden reduseres.

KI er en sentral del av forsikringsgigantens 2027-strategi. Det forventes at bruksområdet fortløpende utvides til andre fagfelt.