KPMG: – AI kommer til å treffe norske bedrifter i tre bølger
KPMG mener AI kommer til å få en enorm innvirkning på det norske næringslivet, og etablerer derfor et eget AI-senter.
Det nye AI-senteret skal hjelpe næringslivet i overgangen til å bruke kunstig intelligens i hverdagen, skriver KPMG i en pressemelding.
– Vi vet at AI kommer til å treffe norske bedrifter i tre bølger. Den første ser vi nå, men den neste bølgen vil bli langt mer omfattende. Vi får inn mange henvendelser, og samler nå de beste fagfolkene våre for å kunne bistå så godt som mulig, sier administrerende direktør i KPMG, Rune Skjelvan, i pressemeldingen.
Bredt sammensatt
KPMG opplyser at det nye senteret skal ha en bred sammensetting av erfarne rådgivere, teknologer, advokater, sikkerhetseksperter og utviklere. Håpet er at det blant annet skal sikre norske kunder det nyeste fra KPMGs alliansepartnere som Microsoft, ServiceNow, IBM og Google. I tillegg vil senteret være tett koblet til KPMGs globale AI-nettverk. Resultatet blir et nettverk av erfaring, kompetanse og teknologi som skal sikre norske virksomheter et konkurransefortrinn, samtidig som man reduserer risiko, mener KPMG.
– Pågangen er stor, og både rådgivnings- og revisjonskundene våre har stor interesse for mulighetene innen kunstig intelligens. Mange er bekymret for at de allerede henger etter. I tillegg ser vi at spørsmål knyttet til etikk, personvern, cybersikkerhet og digital infrastruktur følger som en naturlig hale på utviklingen, sier Skjelvan.
De som tør å satse nå blir bedre rustet til å operere i det teknologiske landskapet som garantert kommer til å prege arbeidslivet i årene fremover.
Skjelvan tror at næringslivsaktører som er tidlig på ballen i AI-løpet kan skaffe seg et fortrinn, dersom de angriper mulighetene på rett måte.
– De som tør å satse nå blir bedre rustet til å operere i det teknologiske landskapet som garantert kommer til å prege arbeidslivet i årene fremover.
«Enormous impact»
KPMG i USA har nylig gjennomført en større AI-undersøkelse hvor uttrykket «enormous impact» beskriver hva som venter næringslivet. Undersøkelsen viser at de de fleste næringslivsledere i USA er lite forberedt, og KPMG tror ikke situasjonen er vesentlig annerledes i Norge. Blant funnene i undersøkelsen er:
• 65 prosent av amerikanske CEO-er tror generativ kunstig intelligens vil ha stor eller ekstremt stor innvirkning på organisasjonen deres i løpet av de neste tre til fem årene
• 60 prosent sier at de er ett til to år unna å skalere sin første generative AI-løsning
• 72 prosent er enige i at generativ kunstig intelligens kan spille en avgjørende rolle i å bygge og opprettholde tillit hos interessenter
Disse resultatene tror vi er veldig overførbare til norske forhold. Toget har ikke gått enda, men det er absolutt på tide å pakke sekken.
• 45 prosent sier at det kan ha en negativ innvirkning på deres organisasjoners tillit hvis de riktige risikostyringsverktøyene ikke implementeres
• Ledere er mest optimistiske med tanke på mulighetene for å øke produktiviteten (72 prosent), endre måten folk jobber på (65 prosent) og oppmuntre til innovasjon (66 prosent)
– Disse resultatene tror vi er veldig overførbare til norske forhold. Toget har ikke gått enda, men det er absolutt på tide å pakke sekken, sier Skjelvan.