DEBATT:

POTENSIAL: MSP-virksomheter kan ha store muligheter til å dra nytte av AI-utviklingen, skriver Mostyn Thomas og Eric Østlund-Folkeryd (begge fra Pax8) i dette innlegget. (Foto: Istock)

Rollen til AI og data i kanalens fremtid

En fersk rapport fra IBM viser at 35 prosent av selskapene globalt bruker kunstig intelligens i sin virksomhet, og 42 prosent utforsker aktivt hvordan teknologien kan brukes i fremtiden. Dette viser den store interessen for teknologiens potensial.

Publisert Sist oppdatert

I en tid med rask teknologisk utvikling står Managed Service Providers (MSP) overfor kritiske strategiske beslutninger. For å sikre en konkurransedyktig fremtid, må ledelsen nøye definere strategien fremover. Hvor mye skal virksomheten fokusere på å levere AI-løsninger og de verdiøkende tjenestene som vil være kritiske? Bør selskapet investere dypere i kapasiteter og ekspertise innen data og rådgivning, utover dets nåværende kapasitet innen teknologi, produktivitet, infrastruktur og sikkerhet? Eller er det tilstrekkelig å bruke teknologien i egen virksomhet, noe som sannsynligvis vil bli nødvendig i løpet av det neste tiåret? Disse beslutningene krever en balansert vurdering av arbeidet som kreves for å bli en data- og AI-MSP, samt anerkjennelsen av at andre selskaper sannsynligvis vil ønske å drive AI-diskusjoner med mange av kundene deres i fremtiden.

Maksimer kundeverdien med kunstig intelligens og data

En aktiv MSP er alltid på jakt etter konkurransefortrinn, og i dag er kanskje den viktigste muligheten kombinasjonen av AI og data.

En aktiv MSP er alltid på jakt etter konkurransefortrinn, og i dag er kanskje den viktigste muligheten kombinasjonen av AI og data. Ved å jobbe med disse verktøyene kan MSP-virksomheter skape nye muligheter for sine kunder og seg selv. Dette kan skje på flere måter:

Fremfor alt kan MSP-aktører skape verdi for kundene ved å introdusere dem for mulighetene med AI. SMB-er mangler ofte ressurser, kunnskap og tid til å finne og implementere AI-løsninger på egenhånd. Ved å gi tilgang til skreddersydde AI-verktøy, skreddersydd til kundenes spesifikke behov, kan MSP-virksomheter skape betydelig verdi for dem. En MSP kan veilede kunder gjennom beste praksis og strategier for å bruke AI effektivt. Det kan handle om automatisering og økt produktivitet, forbedret kundetilfredshet, økt sikkerhet og reduserte kostnader. Dette kan gjøre det mulig for MSP-virksomheter å bli sett på som viktige rådgivere og partnere for sine kunder. 

Fra data til verdi: Utviklingen av AI 

AI-teknologien har som kjent gjort raske fremskritt, og mye har handlet om behandling av data. Maskinlæring var teknologien som først viste å ha potensial til å forbedre driften til mange selskaper. 

Maskinlæring er en gren av kunstig intelligens som gjør det mulig for datamaskiner å lære av data ved gradvis å foredle matematiske formler som kan finne sammenhenger og mønstre i store datasett. Disse algoritmene blir stadig mer sofistikerte etter hvert som de får tilgang til mer data, noe som gjør dem i stand til raskt å tilpasse og identifisere trender og mønstre i store datasett. Innsikten som genereres kan deretter brukes til å omforme forretningstilbud og prioritere effektivitet og lønnsomhet i selskapets strategi. Det er utviklet nye løsninger for blant annet å støtte og forbedre beslutningstaking, analysere omverdenen gjennom lyd og bilde, og koble sammen ulike forretningsområder og datasett som ellers ville vært nærmest umulig å håndtere manuelt.

Et viktig aspekt er å frigjøre tid for ansatte slik at de kan fokusere på de oppgavene som skaper mest verdi.

I tillegg er det nå flere muligheter for å effektivisere og øke lønnsomheten. Et viktig aspekt er å frigjøre tid for ansatte slik at de kan fokusere på de oppgavene som skaper mest verdi. Fordelene med maskinlæring er basert på å behandle store datamengder – tilgjengeligheten av data er en forutsetning. Dette ble bare enda viktigere da generativ AI fikk sitt gjennombrudd for bare noen få år siden. Dette har også satt kvaliteten på data i sentrum. Ved hjelp av dagens AI-verktøy kan de riktige dataene drive intensiv innovasjon, kreativitet og automatisering. MSP-aktører som kan hjelpe kundene å dra nytte av dette, kan hjelpe kundene med vekst, redusert risiko og forbedret operasjonell effektivitet.

I praksis kan denne forbedrede AI-funksjonaliteten integreres i ulike applikasjoner og tjenester, noe som muliggjør oppgaver som objektgjenkjenning og tekst- og mediegenerering. Kunder kan også bli mer effektive og personlige i sin interaksjon med kundene, som i kundeservice, salg og markedsføring. 

Ikke bare mer effektivt og raskere – men med økt kvalitet 

AI-verktøy kan også gjøre det mulig å utføre arbeid med bedre kvalitet. Tenk hvor engasjerte ansatte kan være i møter hvis de ikke trenger å bruke tid på å ta notater? Eller hvor mye mer presist en oppgave kan utføres når hver ansatt har tilgang til et ekstra par øyne og ører for å sjekke at ingenting er savnet?

Videre kan beslutninger bli betydelig bedre når de ikke er basert på ufullstendig informasjon. Med AI som kan oppsummere og stille spørsmål ved tekst uavhengig av størrelse eller kompleksitet, åpner muligheten for å ta beslutninger med en dypere forståelse og økt pålitelighet. 

Innsikt som hjelper kunder 

MSP-virksomheter har tilgang til store mengder data fra sine kunder. Innsikten som kan hentes fra disse dataene er uvurderlig for MSP-aktører siden de muliggjør svært presis skreddersøm av løsninger. Automatisering blir også mulig, noe som settes pris på av både MSPer og deres kunder. Ofte har ikke små og mellomstore bedrifter strukturert dataene sine på en måte som er lett tilgjengelig for verken mennesker eller AI-løsninger. Dette åpner for at MSP-virksomheter kan tilby bredere tjenester innen dataadministrasjon, utover bare AI-relaterte løsninger.

Nøkkelen til suksess er å bruke datadrevet innsikt for å forstå kundeatferd, mønstre og trender.

Nøkkelen til suksess er å bruke datadrevet innsikt for å forstå kundeatferd, mønstre og trender. Med AI-funksjoner kan MSP-aktører gi personlige anbefalinger basert på hver kundes behov. Dette forbedrer samarbeidet, styrker relasjoner og kan på sikt føre til økt salg og tettere samarbeid.

Utviklingen av cybersikkerhet og kanalens fremtid 

For MSP-er kan det være vanskelig å holde styr på alle de ulike risikoene som kan true kundedata. Dessverre er det vanlig at MSP-virksomheter prioriterer andre ting enn å finjustere cybersikkerhet, da dette ikke er det som først og fremst etterspørres og prioriteres av kundene. I verste fall kan dette selvsagt ende med et brudd som truer kundenes data og drift.

Selv innen cybersikkerhet kan AI være en støtte. For eksempel kan AI brukes til å overvåke nettverket for å oppdage mønstre i nettverkstrafikk som indikerer sikkerhetsproblemer. Også i dette tilfellet kan MSP-aktører være nyttige for kundene ved å finne de AI-baserte verktøyene som kan være nyttige for kundene.

Til syvende og sist er det derfor mulig å bruke AI-teknologi for å styrke posisjonen i markedet.

MSP-virksomheter har dermed store muligheter til å dra nytte av AI-utviklingen. De kan både optimere egne prosesser og levere skreddersydde løsninger som gir kundene et konkurransefortrinn. Til syvende og sist er det derfor mulig å bruke AI-teknologi for å styrke posisjonen i markedet.

Mostyn Thomas, Senior Director of Security EMEA, Pax8

 Eric Østlund-Folkeryd, Microsoft AI GTM Lead EMEA, Pax8