SAMFUNN | Eksamensjuks
Professor: – Vi må vurdere å slutte med hjemmeeksamen
Har studenten skrevet oppgaven selv, eller er det kunstig intelligens som står bak? Det spør professor Hadle Oftedal Andersen seg når han retter hjemmeeksamener.
– Vi må seriøst vurdere å slutte med hjemmeeksamener. Vi kan ikke friste folk til å jukse, sier Andersen, som er professor og sensor i nordisk litteratur ved Universitetet i Stavanger (UiS) og Høgskulen på Vestlandet, til Stavanger Aftenblad.
Han har nettopp rettet 45 eksamener – alle hjemmeeksamener.
Hjemmeeksamen er den vanligste vurderingsformen i nordisk litteratur, men Andersen tror det kan bli endringer. Årsaken er studentenes tilgang til kunstig intelligens (KI) i programmer som ChatGPT, som kan produsere sammenhengende tekster. KI er forbudt under hjemmeeksamener i nordisk litteratur, men sensorene frykter at enkelte studenter likevel benytter teknologien.
– ChatGPT skriver som regel runde og generelle analyser og setninger. Og det er da vi blir usikre når vi retter. Samtidig kan vi ikke felle en student bare fordi vi er usikre. Da hadde jo også de som skriver dårlig, risikert å bli tatt for juks.
Andersen mener hjemmeeksamen ikke lenger kan være den eneste vurderingsformen.
– Vi kan ikke bare sitte her og gjøre ingenting. Problemet er at hjemmeeksamener ofte er den beste vurderingsformen. En hjemmeeksamen over en uke eller to er det nærmeste man kommer arbeidslivet, sier professoren.