Delingskultur i en førerløs verden
5-10 år vil det ta før førerløse biler blir vanlige og rundt 2025 tar det av. Det spådde administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Norge på Digital Agenda sist tirsdag.
Utviklingen går raskt framover, og Volvo hevder at det alt i 2020 er bygd så mye trafikksikkerhet inne i deres nye biler, at dersom alle kjørte nye Volvoer ville det ikke lenger være trafikkulykker i Norge.
Men mye skjer nå
- 1,4 millioner mennesker blir hvert år drept i verdens biltrafikk. 80-90 prosent av disse ulykkene skyldes menneskelig feil. Snart kan biler i en ulykke varsle de som kommer bak på veien. Vi har alt pilotprosjekt i Norge der våre biler varsler hverandre om for eksempel glatt vei. Ved såkalt "geofencing" kan bilene tvinges til å kjøre i for eksempel bare 30 km/t ved barnehager og skoler, sa Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway, på konferansen Digital Agenda sist tirsdag.
- Alt i 2012 tror jeg vi på motorveiene vil se biltog med trailere med bare en sjåfør i forreste bil, sa Hetland, som beskrev de ulike nivåene i utviklingen.
Privatbil som tjeneste
– Det er kombinasjonen Big Data i sanntid til hvert kjøretøy kombinert med et vell av sensorer som gjør dette mulig. Jeg har mer tro på helt førerløse biler enn der føreren opptrer som assistent. I det siste tilfellet er det vanskelig å plassere ansvaret. Jeg tror mer på de helt førerløse der vi, produsentene, har ansvaret. Uansett krever denne raske utviklingen betydelige endringer i Veitrafikkloven, noe de har gjort alt i Tyskland, sa Herland.
- Men risikerer vi da ikke overfylte byer med en mengde biler uten sjåfør i trafikken?
- Globalt går utviklingen i dag mot flere megabyer som kveles av trafikk. Jeg tror vi vil se en helt annen delingskultur trenge seg gjennom i all trafikk. Alt nå ser vi førerløse matebusser. "Volvo som en tjeneste" vil ganske sikkert komme. Folk vil leie seg inn på en bil nå de trenger det.
- Dere har bilder av førerløse biler der folk ligger og sover? Når kan vi for eksempel bli hentet fra julebord av en førerløs bil?
- Skulle jeg tippe er det en realitet i 2025, svarer Volvo-sjefen.