SIKKERHET:

Pål Aaserudseter, Check Point. (Foto: Check Point).
ADVARER: Pål Aaserudseter i Check Point advarer mot phishing forkledd som foresprsler fra kjente selskaper. (Foto: Check Point).

Microsoft og Google mest brukt til phishing

Svindlere som utgjør seg for å være kjente selskaper ber om personopplysninger på utspekulert vis.

Check Point har laget en rapport som viser at Microsoft og Google – med henholdsvis 38 og 11 prosent – er selskapene som etterlignes mest i phishing-forsøk. Også AirBnB står på listen.

Microsoft holder seg på en solid førsteplass med hele over en tredjedel av angrepene. Undersøkelsen tar for seg angrep i første kvartal i år.

Teknologisektoren var generelt benyttet til å få folk til å oppgi personalia og andre private opplysninger, etterfulgt av sosiale nettverk og banknæringen. Det antas at teknologisektoren er så utbredt fordi den er så dominerende arbeidslivet, enten for de som sitter på kontor eller hjemme. Det gjør denne sektoren til et lukrativt virkemiddel for å få tilgang til brukerens eller selskapets ressurser.

Angriperne tilpasser seg

På tredjeplass, med 11 prosent, kommer LinkedIn. Antagelig kommer AirBnb på listen på en tiendeplass med 1 prosent av alle angrepene fordi det har vært påske med mange bestillinger for reisende.

– Det er trolig at flere reisende i forbindelse med påsken har blitt lurt i phishing-angrep fordi de har vært i modus til å planlegge unike ferier. Dette viser at angriperne tilpasser seg gjennom året for å finne en inngang som nettopp mange intetanende brukere faller for, sier sikkerhetsekspert Pål Aaserudseter i Check Point.

Mest misbrukt

  1. Microsoft (38 prosent)
  2. Google (11 prosent)
  3. LinkedIn (11 prosent)
  4. Apple (5 prosent)
  5. DHL (5 prosent)
  6. Amazon (3 prosent)
  7. Facebook (2 prosent)
  8. Roblox (2 prosent)
  9. Wells Fargo (2 prosent)
  10. Airbnb (1 prosent)