Japansk rettskjennelse kan påvirke åpenhet om algoritmer
Rettssak med en lokal restaurant-kjede kan ha store ringvirkninger for Japans forhold til tech-gigantene.
I forrige måned dømte en domstol i Tokyo til fordel for Hanryumura, en koreansk BBQ-restaurantkjede. De har gått til sak mot Kakaku.com, som opererer Tabelog, den største restaurant-anmelderplattformen i Japan. Det melder Financial Times.
Hanryumura har argumentert i retten for at Kakaku har påvirket måten brukeres poenggiving av restauranter blir telt opp og dermed skadet salgene til restaurantene som bruker tjenesten. Kakaku må betale nesten 300.000 amerikanske dollar til restaurantkjeden for det retten mener er misbruk av sin overlegne forhandlingsposisjon.
Må avsløre algoritmer
Det kan ha større ringvirkninger enn for kun Hanrymurua. Retten har nemlig bestemt at Kakaku må avsløre deler av sine algoritmer med BBQ-kjeden. Selv om kjeden ikke får dele informasjonen de får med offentligheten, har det satt en uvanlig presedens.
Ulike tech-giganter har lenge argumentert for at algoritmene deres burde anses til å være en del av deres forretningsdrift og dermed hemmelige. Blant annet EU har slått fast i den nye forordningen Digital Services Act at plattformer må være åpne med brukere om hvordan algoritmene deres fungerer.
Aldri skjedd
– Det har ikke vært en sak innenfor konkurranselovgiving noe annet sted i verden hvor en domstol har bedt en digital plattform om å dele algoritmene sine, forteller Kentaro Hirayama til Financial Times. Han er en advokat som spesialiserer seg i antitrust-lovverk og tidligere japansk konkurransetilsyn.
Denne rettskjennelsen kan bane vei for at flere aktører i Japan får gjennomslag for algoritme-åpenhet.
Allerede i 2021 introduserte Japan lovgiving som dikterer at internett-plattformer må kommunisere hvordan algoritmene deres fungerer på et grunnleggende nivå til tredjepartsvirksomheter. De fem selskapene Amazon Japan, Rakuten, Yahoo Japan, Apple og Google er målene for loven.