Solid kundevekst på bredbånd
Get har nå 324.000 bredbåndskunder hvilket betyr en solid vekst på 6.000 i første kvartal.
Årsrapporten fra TDC viser at Get ved utgangen av kvartalet hadde 98.000 flere TV-kunder – 422.000 (+1.000). Det går ikke fram av rapporten hvor mye som var kabel og hvor mye som var fiber av Gets kundevekst i Norge.
Kampen om høyhastighet
Veksten til Get må sammenlignes med Altibox som hadde vel 10.000 i første kvartal og Telenor som samlet hadde en tilbakegang på 1.000, men 3.000 nye på fiber, 3.000 på kabel og 10.500 på VDSL. Nextgentel hadde 2.000 i samlet tilbakegang, men vokste med 2.000 fiberkunder i Telenors nett.
Alt etter hvor man nå legger lista får vi ulike vinnere i markedskampen. Altibox vinner på fiber, Telenor har like stor vekst på fiber og kabel samlet som Get, men scorer på VDSL med noe lavere ytelse.
TV betyr mest for Get
Inkludert i Get-omsetningen på 926 millioner kroner i første kvartal, er TDC Norges omsetning.
Det er helt klart TV-omsetningen som er størst hos Get/TDC i Norge.
- TV: 352 millioner kroner.
- Bredbånd til husstander: 239 millioner kroner.
- Bedrifter (inkludert TDC): 256 millioner kroner.
- Andre tjenester til hjemmet: 79 millioner kroner.
Gjennomsnittlig inntekt per kunde er 279 kroner per måned forTV-kundene og 248 kroner per måned for bredbåndskundene. ARPU-en på bredbånd er betydelig lavere enn det fiberoperatørene har mye på grunn av at Get historisk har mange som abonnerer på lav hastighet selv om nettet kan gi 100 Mbps+.
Konkurrenter som Altibox og Nextgentel har begge betydelig høyere omsetning på bredbånd enn på TV. Som det framgår av tallene er gamle TDC Norges businessomsetning nå bare vel en fjerdedel av totalomsetningen i Norge.
EBITDA i Norge gikk opp til 349 millioner -109 millioner mer enn i samme kvartal i fjor. I det store og det hele er det Norge og Get som løfter hele TDC som forøvrig i hjemmemarkedet hadde et svakt kvartal. Det siste i skarp kontrast til Telenor-konsernet.