Nettbrett-markedet reddes av 2-in-1
Salg av vanlige nettbrett synker, men brett med avtagbart tastatur øker, både i bedrift- og privatmarkedet, ifølge IDC.
I 2015 ble det solgt over 14 millioner nettbrett i Vest-Europa, en nedgang på ti prosent i volum siden 2014, melder IDC. Samtidig har salg av hybrider (nettbrett med avtagbart tastatur, også kjent som 2-in-1"), økt fra 800.000 enheter til litt over 2,6 millioner. Det betyr at disse maskinene nå har omlag 20 prosent av nettbrett-markedet.
IDC sier at stadig flere erstatter bærbare PC-er med slike maskiner.
- Avtagbare nettbrett på markedet er blitt kraftigere, og bedre egnet til å møte beriftenes behov. Denne formfaktoren adopteres av fagfolk og ledere med stor suksess, sier analytiker Daniel Goncalves i IDC EMEA Personal Computing.
Vokser med Windows 10
Microsofts Surface-hybrider og Windows 10-maskiner fra andre leverandører har gjort et godt innhugg i markedet i løpet av 2015,men er utfordret av Apples Ipad Pro i fjerde kvartal.
- Lanseringen av nye designer basert på Windows 10 og en kraftigere generasjon prosessorer bør vokse på kommersielle leverander i de kommende kvartalene, mens it-avdelingene fokuserer på sikkerhetsfunksjoner, programkostnader og enhet- og applikasjonsforvaltning, mener Marta Fiorentini, leder for IDC EMEA Personal Computing.
Avtagbare nettbrett vokser ikke bare på bedrift, men også i forbrukermarkedet. Og mens pris på nettbrett har gått jevnt nedover, reddes markedet av brett med avtagbart tastatur, som har høyere pris og verdi, ifølge IDC.
Markedet i Vest-Europa
Apple ligger fortsatt på toppen 29,6 prosent markedsandel av solgte enheter i fjerde kvartal 2015. Samsung er på andre plass med 16,1 prosent, og Amazon på tredje med 3,5 prosent. Sisnevnte tok plassen fra Lenovo, i hovedsak på grunn av den nye syv-tommers Kindle Fire-enheten.
Totalt for 2015 ligger Apple fortsatt på topp med 24,8 prosent markedsandel solgte enheter, Samsung like etter på andre plass med markedsandel på 23 prosent, og Lenovo på tredje med 6,2 prosent.
Produsent | Antall enheter, 4Q14 | Antall enheter, 4Q15 | Andel 4Q14 (prosent) | Andel 4Q15 (prosent) | Vekst 4Q14 mot 4Q15 (prosent) |
---|---|---|---|---|---|
Apple | 4.623.000 | 3.488.000 | 29,6% | 24,8% | -24,6% |
Samsung | 2.251.000 | 2.384.000 | 16,1% | 17,0% | -5,0% |
Amazon | 541.000 | 1.256.000 | 3,5% | 8,9% | 132% |
Lenovo | 805.000 | 849.000 | 5,2% | 6,0% | 5,4% |
Asus | 1.110.000 | 708.000 | 7,1% | 5,0% | -36,2% |
Andre | 6.041.000 | 5.369.000 | 38.6% | 38.2% | -11.1% |
Totalt | 15.631.000 | 14.055.000 | 100% | 100% | -10.1% |
Produsent | Antall enheter 2014 | Antall enheter 2015 | Andel 2014 (prosent) | Andel 2015 (prosent) | Vekst 2014 mot 2015 (prosent) |
---|---|---|---|---|---|
Apple | 11.985.000 | 9.619.000 | 28,8% | 24,7% | -19,7% |
Samsung | 9.021.000 | 8.929.000 | 21,6% | 23,0% | -1,0% |
Lenovo | 2.072.000 | 2.423.000 | 5,0% | 6,2% | 17,0% |
Asus | 3.097.000 | 2.098.000 | 7,4% | 5,4% | -32,2% |
Amazon | 906.000 | 1.431.000 | 2,2% | 3,7% | 58,1% |
Andre | 14.587.000 | 14.405.000 | 35% | 37% | -1,2% |
Total | 41.668.000 | 38.910.000 | 100% | 100% | -6,6% |