Samler skykonkurrentene til seg
Box leverer det samme som Microsoft, Amazon og Google, og alle møtes hos Box for samhandling.
Fillagring og deling i skyen er på vei over i den modne fasen, og blant brølet av tilbydere er det én aktør som lykkes med å samle de viktigste konkurrentene hos seg.
Et miljø for å kople dem
Deling- og fillagringstjenesten Box har eksistert som det profesjonelle unntaket der alle utviklere får lage tilpassinger. Med samme innstilling til enkelt brukergrensesnitt som gjorde Dropbox store i hjemmemarkedet har Box, eller Box.net som de startet som, lagt inn profesjonelle verktøy. Virksomheter liker kryptering, rask synkronisering, mengdekontroll, administrasjon og utviklermiljø med en markedsplass der det er mulig å levere eller finne nye måter å bruke skybasert filtilgang og -deling.
Under Boxworks, deres nylige brukerkonferanse i San Francisco, var også den reneste hvem-er-hvem i tunge skylagringsleverandører: Microsoft. Google. Amazon. Alle kom på scenen for å fortelle hvordan de integrerte sine profesjonelle løsninger med Box for lagring, deling og bruk av flere andre proffe applikasjoner.
Office 365 i flest mulig virksomheter er målet til Microsoft, og der Onedrive er for lett, er Box tung nok. Sikker lagring distribuert i nettskyen er tilbudet fra Amazon. IBM har fortsatt en stor programvarevirksomhet med applikasjoner spesielt rettet inn mot store virksomheter. Og Google har ikke gitt opp å få fleste mulig virksomheter til å i bruk de delene av Google Docs-officesuiten som konkurrerer med Office 365. Veien dit går blant annet gjennom Box.
Disse partnerskapene har gjort det mulig for Box å få både Google og Microsoft med på at filer fra deres respektive Office-verktøy skal kunne lagres direkte i en annen skytjeneste enn selskapene selv kontrollerer.
En skytjeneste for samkjøring
Men det er ikke bare for å jage oppmerksomhet og få søkelysene vekk fra konkurrentene alle møtes hos Box. Utviklermiljøet til Box bruker Box-tjenesten som en sentral skyløsning der alle som tar i bruk deres API-er får et samarbeidsverktøy for å lagre og dele informasjon. Det innebærer at virksomheter som for eksempel bruker Salesforce for kundehåndtering, Google Docs til kontorverktøy, MS Outlook som meldingstjeneste og har virksomhet med tilgangskrav i flere deler av verden vil ha effekt av Box som markedsplass.
Også for virksomhetene som faktisk selv leverer disse applikasjonene eller tjenestene og som vil levere i skyen.
Nordamerikanere kaller dette «co-ompetition, co-operate with the competitor», «konkurrent-samarbeid», et uttrykk for hvordan man konkurrerer på kniven uten å bruke den til å dolke konkurrentene i ryggen hver gang sjangsen byr seg.
- Realiteten er at du aldri vil kjøpe alt du trenger fra én leverandør i skyen. Om du likevel gjør dette, er det en temmelig feilslått strategi. Du oppnår nemlig ikke å sikre deg en minste felles nevner gjennom en slike en-leverandørstrategi, siden interoperabilitet ligger der som en grunnleggende tjenesteforutsetning, sier strategidirektør i Box, Jeetu Patel, til vår internasjonale nyhetstjeneste.
- Framtiden i nettskyen tilhører ikke dem som tror på eksklusive partnerskap eller innelåsinger for å selge egne produkter eller tjenester. Forskjellen vil være den som klarer å levere unike kundeopplevinger, produktkvalitet, brukervennlighet og funksjonalitet.