Dropbox forlater Amazon
Leie av skydatasenter hos andre ble for dyrt for nettskylagringsgiganten.
Selskapet som hverken var først eller størst som nettskylagringstjeneste, forlater Amazon S3-skylagringsstjeneste.
Dropbox er blitt synonymt med nettskylagring gjennom enkel programvare, effektiv markedsføring og sterke allianser. Men alliansen med Amazon ble for dyr, og selskapet bygger sine egne skytjenestedatasenter med egendesignet maskinvare og programvare.
Med en halv milliard brukere er selskapet en gigant i skyen og merkbar i de fleste datanettverk. I Silicon Valley verdsettes selskapet til 90 milliarder kroner.
- Man driver ikke skytjenester av veldedige årsaker. Det må finnes penger å tjene et eller annet sted, sier teknologidirektør Aditya Agarwal i Dropbox til Wired.
Kostnaden med å leie skykapasitet ble for høy hos Amazon, og etter to års eksperimentering og utvikling bygger Dropbox egne datasenter for å kutte kostnadene gjennom kontroll av fleste mulig ledd.
Alt i en liten boks
Selskapet designer egne lagringsbokser som de kaller Diskotech. Hver boks lagrer én petabyte og skal ta minst mulig plass i dataskapet. Det hele kontrolleres av en annen egendesign, programvaren Magic Pocket.
Femti slike Diskotech-lagringsbokser kan lagre alt mennesket så langt har skrevet ned, sier selskapet. En Diskotech er 45 x 100 x 15 centimeter.
Flyttingen fra Amazon gjøres først i Nord-Amerika. I Europa vil lagringen inntil videre ligge hos Amazon S3.