Anklager Amazon for å ha lurt Prime-kunder
Det amerikanske handelsbyrået (FTC) mener Amazon har brutt en handelslov for online-shopping, som krever klare betalingsvilkår i visse nettbaserte handelstransaksjoner.
Den amerikanske Federal Trade Commission (FTC) anklaget onsdag Amazon for å lure millioner av mennesker til å abonnere på tjenesten Amazon Prime gjennom manipulerende taktikker kjent som «mørke mønstre» (dark patterns), skriver nettavisen Politico.
Også Financial Times skriver om dette.
Avisene viser til at FTC mener Amazons praksis var et brudd med Restore Online Shoppers' Confidence Act, en lov som krever klare betalingsvilkår i visse nettbaserte handelstransaksjoner.
«Lurte og fanget»
Et kraftig sensurert søksmål, som ble levert inn i den amerikanske distriktsdomstolen for Western District of Washington hevder at Amazon visste at de meldte kunder inn i Amazon Prime uten riktig samtykke, og at selskapet ikke tok tak i disse bekymringene før de ble klar over FTCs etterforskning.
– Amazon lurte og fanget folk i gjentagende abonnementer uten deres samtykke, noe som ikke bare frustrerte brukerne, men også kostet dem betydelige penger, sier FTC-leder Lina Khan i en uttalelse, ifølge Politico.
– FTCs påstander er feil både når det gjelder fakta og jussen, sier Amazons talsperson Curtis Eichelberger.
– Sannheten er at kundene elsker Prime, og vi gjør det tydelig og enkelt for kundene å både melde seg på eller si opp sitt Prime-medlemskap, legger han til.
Ser frem til rettssak
Amazon sier også, ifølge Politico, at de ikke fikk noen varsel om søksmålet, at de fremdeles diskuterer etterforskningen med FTCs ansatte og ikke fikk mulighet til å argumentere sin sak for byråets tre kommissærer.
– Selv om fraværet av normal dialoge er ekstremt skuffende, ser vi frem til å bevise vår sak i retten, sier Eichelberger.
Kundene betaler 139 dollar i året for Prime, som inkluderer gratis frakt for kjøp, strømming av videoer og andre tjenester.
Flere anklager
Dette er ifølge Politico FTCs tredje rettslige skritt mot Amazon på mindre enn en måned.
I slutten av mai ble selskapet enig om å betale over 30 millioner dollar for å avslutte to personvernsaker som involverte Ring-kameraet og Alexa for barn.
Byrået har også flere pågående etterforskninger av selskapet, inkludert et omfattende konkurransetilsyn av deres detaljhandelsvirksomhet og deres oppkjøp av robotstøvsugerprodusenten iRobot.