AMD gambler på ny prosessor
Tiden renner ut for Intels eneste seriøse konkurrent i prosessormarkedet, nå sier AMD de har funnet formelen ved hjelp av ny teknologi.
Carrizo er kodenavnet til AMDs nye, integrerte prosessorarkitektur. Det blir det første produktet som skal levere på det AMD kaller en heterogen system-arkitektur, som skal levere høyere ytelse gjennom parallell prosessering. Parallell prosessering fordeler arbeidsmengden på en prosessor mellom for eksempel vanlige prosessormoduler og grafikkmoduler.
Teknologien er ikke ny i seg selv, men under parallell prosessering deler komponentene samme minne og programmer kan dermed bruke flere prosessorkomponenter til samtidige arbeidsoppgaver.
Ny teknologi, gammel produksjon
AMD hevder at denne nye arkitekturen er mer effektiv enn å bygge nye prosessorer basert på nye produksjons teknologier. Intel er på god vei til å flytte sin produksjon til en 14nm-prosessor, mens AMD vil fortsette utvikling på 28nm.
Fordi AMD ligger etter Intel når det kommer til selve produksjonen av prosessorer, fokuserer de gjerne på andre ytelsespunkter. Det siste fra AMD er Mantle, et program-grensesnitt som lar spillutviklere skrive spesifikke instruksjoner for AMD prosessorer. Spill-selskapet Capcom har brukt dette i sine siste spill, og Samsung har sagt de vil bruke denne teknologien i produksjonen av 4K-monitorer.
Hvorfor er dette viktig?
AMD må gjøre alt de kan i sin makt for å i det hele tatt komme på høyden med Intel igjen. Selskapet ligger etter i både utvikling og produksjon, og må differensiere seg på andre områder enn der Intel er sterke. Det store spørsmålet er om de nye prosessorene har nok å stille opp med mot Intels Core M prosessorer og integrert grafikk.