Nordmenn frykter sikkerhetsutfordringer med ChatGPT
En fersk undersøkelse fra Amesto og Infact viser at 7 av 10 nordmenn mener at ChatGPT har sikkerhetsutfordringer. «En riktig og reel frykt», mener Peter Pran i sikkerhetsselskapet Amesto Fortytwo.
– Jeg blir faktisk glad når jeg hører at så mange er bekymret for sikkerheten ved ChatGPT. Enn så lenge er det en sunn og reell frykt. Det sier Peter Pran, Director i Amesto Fortytwo i en pressemelding fra selskapet. Han fortsetter:
– ChatGPT er
et fantastisk verktøy, med uante muligheter, men akkurat nå utgjør det en
sikkerhetsrisiko, både personvernmessig og med tanke på bedriftssensitive data.
På kort tid har
ChatGPT blitt allemannseie. En fersk undersøkelse fra Amesto og Infact viser at
mer enn 25 prosent av oss allerede har brukt ChatGPT. Halvparten av dem har brukt det på jobb.
Øverst på agendaen
Vanligvis tar det litt tid før innovative teknologiske løsninger flytter seg fra hjemme til jobb. Men med ChatGPT går alt fort. I følge Amesto-undersøkelsen har halvparten av alle som har tatt i bruk ChatGPT brukt det i jobbsammenheng. Det betyr at du allerede er på etterskudd, hvis du ikke har tatt grep som leder:
– Vi ønsker ikke å bremse eller stoppe bruken av ChatGPT. Tvert imot. Vi oppfordrer alle våre kunder til å skyve dette helt øverst på agendaen og komme i gang nå. Men, du må ha gjort noen forberedelser, ellers kan ChatGPT raskt få deg ut i problemer.
Vi oppfordrer alle våre kunder til å skyve dette helt øverst på agendaen og komme i gang nå.
Peter Pran, Amesto Fortytwo
Sikkerhetsselskapet har 3 klare oppfordringer til norske selskaper:
- Pass på at du og dine medarbeidere bruker ChatGPT på en sikker plattform. Få satt opp en Open AI-instans i ditt eget Azure-miljø. På den måten kan medarbeiderne dine dumpe inn data og tekster uten at du må bekymre deg for at eksterne får tilgang til det.
- Gi medarbeiderne dine viktig basiskunnskap om ChatGPT. Snakk om etikk og forklar hvorfor persondata, sensitiv kundeinformasjon eller bedriftshemmeligheter ikke hører hjemme på plattformen.
- Bli best på «promting». Lær medarbeiderne hvordan de skal stille spørsmål og strukturere «bestillingene» de gir til ChatGPT, såkalt promting. Husk at god promting gir mest verdi.
Ifølge Peter Pran er opplæring nøkkelen til å få mest mulig ut av ChatGPT:
– Absolutt alle har nå fått tilgang til et utrolig kraftfullt verktøy, uten regulering, uten opplæring. Det blir litt som å gi ungene sirkelsag når de skal bygge trehytte og håpe at det går bra. Jeg hadde ikke turt det, sier Pran.