- Big Data gir konkurransefordeler
Omfattende undersøkelse fra SAS Institute og Intel antyder at nordiske virksomheter mener analyse og utvidet bruk av Big Data gir konkurransefordeler.
Nordic Hadoop Survey er navnet på en ny og omfattende undersøkelse utført blant over 300 av Nordens største private og offentlige virksomheter. Resultatene viser at åtte av ti ledere er klar over og ser økende behov for å samle og analysere stadig mer data. Blant annet mener hele 92 prosent at deres virksomhet vil oppnå konkurransefordeler gjennom å analysere og ta i bruk nye typer data.
Undersøkelsen ble utført av Norstat på oppdrag fra SAS Institute og Intel i desember 2014. Hensikten var å måle virksomhetenes forhold og planer i forhold til Big Data, forretningsanalyse og Hadoop. Resultatene er lagt ut på eget nettsted, nordichadoopsurvey.com.
Effekten av data og analyse
Leder av SAS Institutes Center of Excellence i Norden, Henrik Slettene, presenterte funn fra undersøkelsen denne uken. Han mener resultatene viser det er tydelig at nordiske selskaper har forstått effekten av dataanalyse og innsikt i egne og nye typer data.
- Dype og presise analyser kan predikere fremtiden og forbedre resultatene betraktelig, sier Slettene.
Representanter for over 60 prosent av virksomhetene i undersøkelsen oppgir at de har et reelt behov for å analysere nye typer data, som for eksempel ustrukturert data, for å fange opp verdifull informasjon fra kilder som sosiale medier, video, epost og dokumenter.
Likevel opplyser 49 prosent at de i dag ikke er klare for å håndtere forventet volum eller kompleksitet i sine Big Data-prosjekter. Bare 13 prosent sier de er klare til å levere analyser på forventet tid. Her mener også to av tre at det er nødvendig å oppgradere eksisterende eller investere i ny infrastruktur.
- Våre funn indikerer at det råder en usikkerhet rundt valg av teknologi og hvordan komme i gang, mener Slettene.
Åpne Hadoop leder an
Apache Hadoop er et rammeverk for Big Data, basert på åpen kildekode. Fleksibilitet og stabilitet er stikkord, og rammeverket brukes til å lagre, strukturere og analysere store mengder data.
Også Gartner antar at omlag halvparten av alle data vil være lagret på Hadoop i løpet av fem år, og være i bruk i over 65 prosent av løsningene for avansert analyse allerede i løpet av 2015. IDC antar at nesten halvparten av europeiske virksomheter kommer til å bruke Hadoop i løpet av fem år.
Slettene bemerker at da rammeverket først ble lansert, antok SAS som mange andre at Hadoop ville bane vei for bedre analyse. Nå mener han, med grunn i resultatene fra undersøkelsen, at det er behovet for bedre analyse som driver etterspørselen etter verktøy for prosessering av data, og ikke omvendt.
Likevel er det bare ni prosent av respondentene i undersøkelsen som oppgir at har tatt Hadoop i bruk.
Big forvirring?
- Selv om Hadoop globalt nå er velprøvd for å lagre og prossesere store volum av data, er det overraskende få som oppgir at de vurderer dette i Norden, sier Slettene.
Årsaken ligger ifølge SAS i usikkerhet og forvirring rundt rammeverket. 35 prosent av respondentene som ikke vurderer Hadoop oppgir mangel på ressurser og kunnskap, mens 44 prosent er usikre på teknologiens modenhet.
Det er spesielt kundesentriske virksomheter som telekom, media, bank og forsikring som har kommet lengst på dette området, ifølge Slettene. Deretter olje og gass og energibransjen, med offentlig sektor like bak.
- Det er klart at disse virksomhetene nå har et forsprang i konkurransen med andre nordiske bedrifter, men dette er også påkrevd for de som opererer internasjonalt, sier Slettene.
- I forhold til det vi vet fra vår globale kundeportefølje, ligger vi i Norden nok et år bak enda, avslutter han.
Noen kjernefunn fra undersøkelsen
Hele rapporten kan som nevnt leses på nordichadoopsurvey.com, og her er noen nøkkelfunn:
(Svar angitt i prosent) | Danmark | Finland | Norge | Sverige | Totalt |
Ja | 90 | 95 | 75 | 82 | 85 |
Nei | 10 | 5 | 25 | 18 | 15 |
(Svar angitt i prosent) | Danmark | Finland | Norge | Sverige | Totalt |
Ja | 53 | 76 | 61 | 62 | 63 |
Nei | 47 | 24 | 39 | 38 | 37 |
(Svar angitt i prosent) | Danmark | Finland | Norge | Sverige | Totalt |
Ja | 90 | 90 | 98 | 91 | 92 |
Nei | 10 | 10 | 2 | 9 | 8 |
(Svar angitt i prosent) | Danmark | Finland | Norge | Sverige | Totalt |
Plattform for data discovery / analyselabb | 25 | 24 | 25 | 36 | 27 |
Avansert analyse | 32 | 42 | 25 | 21 | 32 |
Rimelig lagring | 11 | 2 | 21 | 25 | 13 |
Erstatte datavarehus | 7 | 4 | 11 | 0 | 5 |
Raskere prosessering | 25 | 27 | 18 | 18 | 22 |