Det analytiske året
KOMMENTAR: 2015 ser ikke ut til å bli et godt år for Norge i økonomisk forstand. Da må man skape verdi av det man allerede har.
Sjefsøkonomer står på rekke og rad med sine spådommer om norsk økonomi. Ingen er spesielt positive, det sørger en fallende oljepris for. Det ser ut som det meste skal ned.
De samme sjefsøkonomene har imidlertid tatt mye feil de siste årene. Vi kan selvfølgelig håpe at de tar feil også denne gangen, i alle fall når det gjelder de mest negative spådommene. Men at det går mot noe mer krevende tider er det vel liten tvil om. Uansett er det ypperlig anledning for gjenbruk (det er jo alltid en god ide), og siden dette ikke er en samfunnsøkonomisk kommentar, tenker jeg selvfølgelig på å bruke de data man har tilgjengelig.
Eksterne data
Enten du kaller det Business Intelligence, Analytics, analyse eller Big Data, så handler det om å skape forretningsverdi av de data vi omgir oss med. Det kan være interne data spredt rundt i mapper og applikasjoner, både strukturerte og ustrukturerte, eller fra eksterne datakilder. Sistnevnte vil få økt fokus i 2015, man vil evne å se utover interne datakilder.
Analyseverktøy har vært en del av it-verktøykassen i mange mange år. Og stadig flere lykkes med å utnytte verktøyene for å skape konkurransekraft. For eksempel er detaljvarehandelen flinke til å bruke mulighetene gjennom lojalitetskort og tilpassede kampanjer til den enkelte. Muligheten blir flere når nå mobilen tar over som lommebok og kjøp- og kundedata knyttes enda sterkere sammen.
Det har blitt snakket om Big Data i noe år nå. Det som er relativt nytt er at man kostnadseffektivt kan bearbeide veldig store mengder datamengder i sanntid og dermed kan tappe eksterne datakilder som sosiale medier. Både Facebook og Twitter kan inneholde viktige data for din virksomhet og være en temperaturmåler for både ditt renommé og hvordan for eksempel et nytt produkt blir tatt i mot.
Vil analyser mer
I Computerworld for et par uker siden skrev vi at analyseselskapet Radar hadde gjennomført en studie som viste at 39 prosent av virksomhetene opplever Big Data som svært viktig (selv om temaer som skytjenester og sikkerhet ble rangert som viktigere).
Videre gikk det frem av undersøkelsen at 28 prosent av de spurte virksomhetene har ett eller flere Big Data-prosjekter i produksjon.
Det er altså to tredjedeler som ikke er i gang.
Også Gartner hadde en fersk analyse å by. Her svarte halvparten av de 2.800 it-direktørene som ble spurt at de har analyse på toppen av prioriteringslisten.
Det viser at 2015 blir et analytisk år.
Faktisk mener IDC at det globale markedet for Big Data og analyse vil nå 125 milliarder dollar dette året.
Tingenes internett
Tingenes internett vil forsterke bildet og bli det neste området Big Data og analyse vil vokse i. Aktører som IBM, Amazon, Google og Microsoft er på full fart inn i dette markedet.
Mengden informasjon som genereres vil være enorm og verdiene spretter i været. Flere analytikere mener kjøp og salg av data bedriftene i mellom vil øke. Faktisk viser tall fra IDC at 70 prosent av alle virkelig store bedrifter i USA har kjøpt eksterne data.
Det er interessant. Egne data er ikke lenger nok.
Neste år vil trenden forsterkes. Og en del virksomheter vil også skape seg nye inntektskilder ved å legge verdiøkende tjenester på toppen av datasalget.
Og innen 2019 mener IDC at alle de store selskapene kjøper eksterne data for å kombinere dem med sine egne.
Presentasjon
Det begynner å bli lenge siden alvorlige menn i hvite frakker foran store datamaskiner, var de eneste som kunne jobbe med analyse. Kunnskapen blir stadig mer distribuert, grafene mer fargerike og kolonnene mer leservennlige.
Også innen analyse er våre forventninger til hvordan it skal brukes påvirket av forbrukerteknologien. Et eksempel er stemmegjenkjenning. Det vil nok ikke komme allerede i 2015, men tenk så praktisk å kunne stille et spørsmål til mobilen og en stemme svarer deg hvilken kunde som var den mest lønnsomme i forrige kvartal.
Jeg tror teknologier som Apples Siri, Microsofts Cortana og Google Now definitivt har en plass innen analyse i bedriften. De er jo tross alt analyse Siri & Co jobber med. Bare synd de foreløpig er så dårlige i norsk.