DRIVES AV SKYEN: Veksten innenfor CRM drives at omsetningen av skybaserte tjenester, mener Gartner. (Illustrasjonsfoto: Stocksnap/Pixabay)

CRM økte med over 12 prosent i fjor

Ny rapport viser at det totale globale markedet økte til over 26 milliarder dollar i 2015.

Publisert Sist oppdatert

Det er analytikerne hos Gartner som har studert den globale omsetningen for kundebehandlingssystemer (CRM - Customer Relationship Management) de siste par årene. Selskapet har regnet seg frem til en global totalomsetning i 2015 på 26,3 milliarder dollar, opp fra 23,4 milliarder dollar året før. Dette utgjør altså en økning på 12,3 prosent.

De fem største

De fem største leverandørene står for mer enn 45 prosent av totalmarkedet i 2015, og største aktør på dette markedet er stadig Salesforce, med en markedsandel på 19,7 prosent i 2015.

På plassene etter kom SAP med 10,2 prosent, Oracle med 7,8 prosent, Microsoft med 4,6 prosent, og Adobe med 3,6 prosent markedsandel. Denne listen har ikke store endringene siden 2014, bortsett fra at Adobe dyttet IBM ut av femteplassen på lista for i fjor.

Saas

- Veksten innenfor CRM drives at omsetningen av skybaserte tjenester, som innenfor applikasjonsområdet bruker Saas (Software as a Service) som leveringsmodell, sa Julian Poulter i Gartner.

Han fortalte videre at økningen i omsetning for Saas-levert CRM vokste med over 27 prosent fra 2014 til 2015. Det er mer enn det dobbelte av den totale markedsveksten i segmentet for samme år. Samtidig gikk omsetningen for lisenser til bruk i egen infrastruktur ned med 1 prosent i samme periode.