Logistikk avgjør valg av nettbutikk
Siste halvår handlet norske forbrukere for 20,6 milliarder på nettet. De stiller høye krav til aktørene.
Netthandelen i Norden fortsetter å øke, og innbyggerne handlet varer til en verdi av 95,5 milliarder kroner på nettet i første halvår av 2016, ifølge Postnords halvårsrapport.
Her sto Norge for 20,6 milliarder, og 63 prosent av norske forbrukere kjøper varer på nettet. Dette inkluderer bare fysiske varer. Tjenester, flybilletter, hotellbestillinger og liknende er ikke inkludert.
Det er aldersgruppen 30-49 år som netthandler mest, tett etterfulgt av de yngste forbrukerne (18-29).
Kravstore yngre
Netthandelsrapporten peker på at forbrukerne stadig større innflytelse over kjøps- og leveringsprosessen, og det er særlig er den yngre generasjonen som driver frem utviklingen ved å handle mest og stille nye krav til nett- og logistikkaktører.
– De bedriftene som best kan oppfylle kundenes ønsker om en smidig, transparent og sømløs kjøps- og leveringsprosess, vil være morgendagens vinnere på det nordiske netthandelsmarkedet, sier Postnords netthandelsekspert Kristin Anfindsen.
Hun påpeker at forbrukerne i større og større grad ønsker å kunne bestemme hvordan, hvor og når de skal gjennomføre et kjøp og få varene levert. Manglende valgfrihet rundt leveringsmåter og -tider kan faktisk lede forbrukere ut av en nettbutikk og inn i en annen eller til en fysisk butikk.
– Det er derfor virksomhetskritisk for både nett- og logistikkaktører å kunne tilby lokale og tilpassede løsninger som tar utgangspunkt i kundens behov, sier Anfindsen videre.
Kundetilfredsheten i alle de nordiske landene er svært høy, og flere enn ni av ti forbrukere er fornøyde med sitt siste kjøp på nettet. I Norge og Finland gjelder dette uansett alder, mens de yngre forbrukerne i Danmark og Sverige er mer kresne når det gjelder leveringen. Disse forbrukerne handler oftere på nettet og har tydelige forventninger til leveringstid, leveringsmåte, informasjon og service under hele prosessen.
Handler sko med mobilen
Fremdeles troner klær og sko som listen over mest kjøpte varer blant nordmenn – sammen med medieprodukter, som bøker, filmer etc. Skjønnhet & Helse har vært i vekst de siste årene, og ligger nå ganske høyt opp på listen, spesielt blant norske kvinner.
Mobilhandelen av varer øker nokså kraftig i Norge. I juli svarte en av fire at de hadde netthandlet fysiske varer med mobilen i løpet av siste måned. Fra mobil er det helt klart klær og sko som topper salgslisten.
– Dette er ikke er så unaturlig med tanke på at store aktører har tilrettelagt godt for det, med både mobilvennlige sider og apper, som gjør det sømløst og enkelt å klikke et par nye sko hjem fra mobilen mens man sitter på bussen, kommenterer Anfindsen.
42 prosent av de netthandlende nordmenn i juli handlet også fra utenlandske nettbutikker, og Kina er blitt en stor handledestinasjon for nettshoppende nordmenn og ligger på førsteplass. Deretter kommer Storbritannia og USA tett etter på delt andreplass.